THE MATRIX: Hyundais kommende elbil, med frontlykter bestående av matriser av piksellamper, representerer et teknologisk løft for koreanerne, som skal sørge for at de holder plassen sin i ledersjiktet innen elbil.
THE MATRIX: Hyundais kommende elbil, med frontlykter bestående av matriser av piksellamper, representerer et teknologisk løft for koreanerne, som skal sørge for at de holder plassen sin i ledersjiktet innen elbil.

Får 1600 kg hengervekt:

Hyundai gjør klar for nytt elbil-sprang

Hyundai teller ned til sin merkedag kommende tirsdag med nye glimt av første modell i Ioniq-serien.

Publisert

Tirsdag 23. februar er det omsider verdenslansering av Hyundais neste elbil, som vil kunne bestilles samme dag:

Ioniq-satsingen og den første modellen, Ioniq 5, som blir første bil ut på den helt nye plattformen, E-GMP.

I forrige måned kunne vi vise de første bildene av bilen.

Med denne tar Hyundai den samme retningen som Volkswagen med sin MEB-plattform: En produktarkitektur som er fullt og helt dedikert til helelektriske kjøretøy.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">«BANEBRYTENDE»: </span>Interiøret i Ioniq 5 skal visstnok bli noe for seg selv. Passasjersetet og midkonsollen kan blant annet skyves bakover slik at man kan gå ut og inn av bilen fra begge sider. Men noe mer enn dette bildet har vi ikke fått se.
«BANEBRYTENDE»: Interiøret i Ioniq 5 skal visstnok bli noe for seg selv. Passasjersetet og midkonsollen kan blant annet skyves bakover slik at man kan gå ut og inn av bilen fra begge sider. Men noe mer enn dette bildet har vi ikke fått se.

Nå står altså snart den offisielle lanseringen av bilen for døren, men noen siste drypp er kommet i forkant. Mandag kom bilde av interiøret og litt mer informasjon, som den nevnte tilhengervekten – inntil 1600 kilo.

Ioniq 5 vil også tilbys med elektrisk firehjulsdrift - e-4WD.

Importøren kan fortelle at de nylig passerte 10.000 interessenter, altså potensielle kunder som har meldt sin interesse for å bestille bilen.

Nyhetene kommer i små drypp, mer som yr enn skikkelige dråper, vil noen si. Men onsdag kom interiørbilde og bekreftelse på at den dedikerte elbilplattformen gir en svært lang akselavstand så vel som helt flatt gulv – noe som skal gi banebrytende interiørdesign.

Fleksibelt foran

Blant annet kan sjåføren og passasjeren foran selv velge hvilken side de vil gå inn i bilen på, for eksempel om man står på en trang parkeringsplass. Det flate gulvet gjør nemlig at man kan skyve midtkonsollen frem og tilbake.

Dette er ifølge produsenten et eksempel på hvordan man har tenkt fundamentalt annerledes om interiøret og slik skapt bedre funksjonalitet. Den nye midtkonsollen kalles «Universal Island», og har blitt et sentralt element i interiøret i Ioniq 5 .

Ved å redusere tykkelsen på forsetene skal man dessuten ha frigjort uvanlig mye plass for baksetepassasjerene.

Ioniq 5 blir først tilgjengelig i en spesialversjon som det bare skal selges 3000 av i Europa. Den har fått betegnelsen Ioniq 5 Project 45.

De som reserverer denne, som skal være gunstig priset, blir de aller første kundene i Europa som får Ioniq 5 levert til sommeren.

Inkluderer ladeabonnement

Importøren kan fortelle at norske kunder som reserverer og bestiller en Project 45 får to års gratis Ionity-abonnement som gir betydelig reduserte ladepriser på lynladenettverket.

Hyundai har tidligere lovt svært høye ladehastigheter. Bilens 800-voltsbatteri skal ifølge dem kunne lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter og gi 100 kilometer ekstra rekkevidde på under fem minutter.

Denne eksklusive lanseringsversjonen blir kun tilgjengelig i Norge, Frankrike, Nederland, Storbritannia og Tyskland.

Leveringene skjer sommeren 2021, og importøren lover svært kort ventetid for kundene.