TESLA-KONKURRENT: Størrelsesmessig befinner Xpeng P7 seg mellom Tesla-modellene 3 og S.
TESLA-KONKURRENT: Størrelsesmessig befinner Xpeng P7 seg mellom Tesla-modellene 3 og S.

Norge første marked utenom Kina:

Høyteknologisk elbil-flaggskip snart i Norge

Kinesiske Xpeng som allerede selger sin SUV G3 her i landet, trapper opp tilbudet med P7 – en stor sedan med Tesla-lignende teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Norge er første land utenfor Kina hvor Xpengs biler kommer i salg. De blir tilgjengelige gjennom importøren Zero Emission Mobility (ZEM), før merket etablerer seg i andre europeiske land i løpet av året.

SUV-en Xpeng G3 deltok første gang i vår store rekkeviddetest allerede i fjor sommer.

Dagens nyhet, P7, er en stor elektrisk sedan, som presenteres som merkets flaggskipmodell: 488 cm lang, 190 cm bred og 145 cm høy, med en lang akselavstand på 300 cm (for øvrig like lang akselavstand som Hyundai Ioniq 5 har).

De første bilene skal etter planen leveres i løpet av fjerde kvartal i år.

Mer om elbiler:

Oppstartselskapet Xpeng har gjort seg bemerket en stund blant elbilinteresserte – som Nio ved å satse sterkt på avansert teknologi og såkalt smart mobilitet.

Sammen med Li Auto, en tredje Kina-oppstart, var de tidlig ute med å bli notert på børsen i New York.

Vi har prøvekjørt

Vi prøvekjørte en tidlig P7-utgave før merket var etablert her i landet. Vi ble den gang ganske imponert, og noterte blant annet at den var mer stillegående enn Tesla Model 3. Samtidig er det åpenbart at det er tatt i bruk en rekke løsninger som er svært like Teslas.

Da bilen ennå ikke er typegodkjent etter europeiske standarder, er ikke de tekniske spesifikasjonene offentliggjort.

Batteripakkene er på 60,2 eller 80,9 kWt og avhengig av versjon varierer rekkevidden fra 480 til 706 km - etter NEDC-målingene.

Versjonen med firehjulsdrift har 562 km oppgitt rekkevidde. Det bør nok trekkes fra drøyt ti mil for å nærme seg WLTP-målingene, men disse blir kjent på et senere tidspunkt.

P7 kommer dessuten med ulike utstyrsgrader: Standard Smart, Premium og XWings.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RENE LINJER:</span> Førermiljøet i Xpeng P7.
RENE LINJER: Førermiljøet i Xpeng P7.

Kan kjøre selv

Bilen er klargjort for autonom kjøring. Totalt er bilen utstyrt med 31 sensorer, hvorav 14 kameraer, 12 ultralyd-sensorer og 5 millimeter såkalte bølge-radarer, som skal kunne oppdage og fange omgivelsene på en ny måte.

P7 er utstyrt med det som er det kinesiske merkets svar på Teslas Autopilot, nemlig XPilot 2.5. Det er Xpengs egen førerassistent. I likhet med i G3, drives teknologien i P7 av Xpeng s eget operativsystem Xmart OS.

Operativsystemet skal sikre at bilen oppdaterer seg selv med nettbaserte oppdateringer (OTA) gjennom hele bilens levetid. Xpeng P7 er en bil som kontinuerlig vil oppgraderes og bli enda smartere og mer selvkjørende i takt med at infrastruktur, lovverk og programvare utvikles, i følge løftene fra importøren.

– Lytte til kundene

- Vi har jobbet lenge med fabrikken for å velge de riktige modellene og spesifikasjonene tilpasset norske forhold. Med Xpeng P7 får vi en større bredde i modellutvalget, og kan tilby kundene våre en romslig, sportslig og særdeles komfortabel bil, sier Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility, som importerer Xpeng.

Ifølge Strømme skal prisene og de endelige tekniske spesifikasjonene være på plass «snart».

Xpengs toppsjef ser åpenbart på norgeslanseringen som en milepæl for merket:

– Med lanseringen av Xpeng P7 i Norge er vår europeiske lansering virkelig i gang. Etterspørsel har vært stor både i Norge og i resten av Europa, og vi er godt rigget til å møte etterspørselen, sier He Xiaopeng, grunnlegger og styreleder i Xpeng Motors.