DAGENS DOBBEL: BMWs kommende iX, i en standard- og en sportsversjon (til høyre), foran globusen på Nordkapplatået.
Foto: BMW
BMW iX på vinterøvelse:
Tester fremtiden på toppen av Norge
Hvor kjører du for å teste om du virkelig har laget en el-SUV med banebrytende lavt forbruk? BMW valgte Nordkapp for sin nye iX.
Vintertester i kaldt klima, helst på testbaner nord i Sverige og Finland, har gått inn blant standardrepertoaret når europeiske bilprodusenter skal stille bilene på prøve under ekstreme forhold.
For elbilene er kuldeprestasjonene ekstra interessante, siden rekkevidden påvirkes så kraftig av værforholdene.
BMW har laget rundt 100 prototyper av sin nye kommende iX. Og tok med noen av disse på testkjøring (og fotografering…) fra nord-Finland over Finnmarksvidda og opp E69 til Magerøya og der veien slutter på Nordkapp.
For avsluttende tester av innstillingene på xDrive-systemet (4WD) og et adaptivt girmoment som BMW mener skal optimalisere effektiviteten.
«Målet er å oppnå et ekstremt lavt kombinert strømforbruk, mindre enn 21 kWh per 100 kilometer i WLTP-testsyklusen. En verdi som ikke er typisk for denne klassen», skriver BMW i en pressemelding.
Lover 60 mil
Det gjør at BMW lover gode 600 km rekkevidde på en bil med romslige mål:
iX kommer med lengde og bredde som en BMW X5, høyde som en X6 og ruller på samme hjuldimensjoner (21- eller 22-tommer) som X7.
iX har et høyspentbatteri med bruttokapasitet på mer enn 100 kWt, og skal med ny ladeteknologi kunne lynlade opp til 200 kW.
Batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde, i følge BMW.
Pris ikke klar
– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
BMW har ikke sluppet prisene på iX, men sier det skal åpnes for bestillinger i vår. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten – med lansering i november.