Audi har annonsert fire verdenspremierer på bilmessen i Shanghai, der tyskerne for første gang deltar sammen med sine to kinesiske partnere, de store produsentene SAIC og FAW.
Audi har vært aktive i Kina siden 1988, da de startet opp med Audi 100 – som ble produsert på lisens av nettopp FAW. Siden da har de levert over sju millioner biler i Kina og bare i første kvartal i år ble det levert over 200.000.
Ikke alle Shanghai-nyhetene er like interessante for oss her i Norge. Oppgraderte Q5L og nye A7L - spesifikke karosserivarianter på heholdsvis Q5 og A7 - er spesifikt myntet på det kinesiske internmarkedet.
Det markedet er riktignok viktig: Kina selges det nå langt flere biler i løpet av to arbeidsdager enn det selges på et helt år i Norge, selv om 2020, med 19,3 millioner solgte biler, var det svakeste siden 2017 - det foreløpige toppåret.
Den elektriske A6 blir en helt ny konstruksjon, basert på den helt nyutviklede premium-plattformen for elbiler - PPE.
Det kommer også en ny elektrisk SUV basert på denne – en kommende Q6 e-tron.
Det dreier seg nok ikke om den 487 centimeter lange doningen som vises på utstillingen i lite kledelige kamuflasjefarger under et alias: Audi Concept Shanghai. Til det er denne bilen for stor.
Concept Shanghai er antakelig en modell kun for det kinesiske markedet basert på samme plattform som VW ID.6. Audi lover at serieversjonen skal avdukes allerede i annet halvår i år.
Produksjonsbiler basert på PPE (som A6 og Q6 e-tron) kommer først i annet halvår neste år.
Og dagens stjerne, A6 e-tron Concept, er altså forløperen for den elektriske A6, som vil konkurrere direkte mot oppgraderte Tesla Model S, BMW i5 og Mercedes EQE.
Annonse
Audi A6 e-tron - bilder:
700 km pluss…
A6 e-tron er en løfterik konstruksjon i seg selv.
Dimensjonene plasserer den blant storbilene, som dagens A6, rett under fem lengdemeter (496 cm). Den er 196 cm bred og 144 cm lav, med en såkalt CD (luftmotstandskoeffifisent) på 0,22 – mot 0,20 for Mercedes-Benz som nylig ble lansert som verdens mest aerodynamiske produksjonsbil. Lav luftmotstand er særdeles viktig for rekkevidden.
Det skal sies at det ikke er EQS den vil konkurrere direkte mot i Mercedes-sortimentet, men EQE - den elektriske E-klasse.
Med en batteripakke på 100 kWt skal A6 e-tron kunne tilbakelegge over 700 km på en lading (WLTP).
En høyytelsesversjon skal klare 0 til 100 på «under fire sekunder». I så fall kan man nok glemme de 700 km rekkevidde ...
PPE-plattformen som A6 e-tron innvier skal klargjøres for 800-voltssystem og hurtiglading med effekt opptil 270 kW. Samme som dagens J1-plattform (Porsche Taycan og Audi e-tron GT).
Musikalske plattform-stoler, eller hvordan fire elbilplattformer blir til én - for spesielt interesserte.
Den nye PPE-plattformen, som A6 e-tron blir første bil ut på, er ekstremt skalerbar og med arkitekturen basert på helt flat batteripakke i bunnen, kan den brukes både på biler med lav og med høy bakkeklaring - altså SUV-er.
Utviklingen av PPE skjer under ledelse av produsenten fra Ingolstadt, men i samarbeid med Porsche, som også kommer til å benytte seg av den - det er ikke lenger noen hemmelighet at neste generasjon Porsche Macan blir elektrisk og at den vil baseres på denne plattformen.
Det legges opp til en gradvis rasjonalisering av produktarkitekturene i VW-konsernet. Når PPE kommer på markedet, vil Audis elbiler være basert på hele fire ulike plattformer: MLB Evo (e-tron), MEB (Q4 e-tron og, i Kina, Q2L e-tron), J1 (E-tron GT) og altså nye PPE.
Dette skaper i dag en viss forvirring. Men målet, som vi har beskrevet i vår omtale av Trinity-prosjektet, er på lengre sikt kun å forholde seg til en felles plattform, SSP (Scalable Systems Platform), som sannsynligvis vil kombinere fordelene med MEB og PPE.