HILSEN FRA SHANGHAI: Her står første forsendelse av den elektriske SUV-en BYD Tang klar for å skipes til Norge. De 100 første er nå på vei.
HILSEN FRA SHANGHAI: Her står første forsendelse av den elektriske SUV-en BYD Tang klar for å skipes til Norge. De 100 første er nå på vei.

Kun med batterier uten kobolt:

El-SUV med helt ny batteri-teknologi er på vei til Norge

Med ny og innovativ batteriteknologi kommer BYD med sin utfordrer til storselgeren Audi e-tron. Første skipslast er nå på vei hit.

Publisert Sist oppdatert

BYD er den kinesiske produsenten som har lengst erfaring med elektrifiserte biler. Navnet står for Build Your Dreams.

De solgte over 130.000 elbiler i 2020 og ligger med det langt foran kinesiske oppstartsselskaper som Xpeng og Nio.

BYD er for øvrig kjent for å ha den amerikanske kjendis-investoren og milliardæren Warren Buffet tungt inne på eiersiden – faktisk er hans andel BYD-aksjer langt større enn andelen General Motors-aksjer.

Fullt utstyrt 7-seter til 600.000

Vi fikk en første sniktitt på den elektriske SUV-en deres, BYD Tang, for nesten et år siden. Siden det har imidlertid modellen blitt kraftig fornyet, både teknologisk og interiørmessig.

Produksjonen av den oppdaterte 2021-modellen av Tang startet i andre kvartal .

Forsendelsen med de første 100 helelektriske BYD Tang SUV 4x4 er planlagt å ankomme Norge i slutten av juli, og vil dermed være hos forhandlere i løpet av sommeren.

Tidligere har BYD bekreftet at hele 1500 BYD Tang vil ankomme Norge før året er omme, 500 biler er allerede forhåndssolgt.

Batterikapasiteten er 86,4 kWt, rekkevidden er oppgitt til 400 km (WLTP), og bilen selges med syv seter som standard og en omfattende utstyrspakke til 599.900 kroner.

Flere detaljer om bilen finner du her.

Kobolt-fritt

Tidligere i år ble det annonsert at Tang, i likhet med de andre elbilene merket lanserer, vil komme eksklusivt med den nye batterieknologien kalt «blade batteries», som kan oversettes med lamellbatterier.

BYD går dermed helt over fra batterikjemi basert på nikkel, kobolt og mangan til litium jernfosfat. (Dette er for øvrig en batterikjemi også en annen kinesisk batterikjempe, CATL, delvis benytter seg av og forsyner blant annet Tesla med, men ikke som lamellbatterier).

Cellene er altså lameller som er plassert side om side i batteripakken som er av cell-to-pack-typen, altså uten at cellene først grupperes i moduler som deretter plasseres i en batteripakke.

Det sparer man både vekt og kostnader på.

Den nye teknologien har dessuten en del av fordelene man forbinder med faststoffbatterier - som fortsatt ligger noen år inn i fremtiden. Blant dem er lav brannfare og høyere energitetthet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LAMELL-TEKNOLOGI: </span>De såkalte blade-batteriene har lamellformede celler og skal være helt brannsikre. Lamell-celler eliminerer behovet for moduler - og batteriene er dermed såkalt cell-to pack, som er mindre kostbare å produsere.
LAMELL-TEKNOLOGI: De såkalte blade-batteriene har lamellformede celler og skal være helt brannsikre. Lamell-celler eliminerer behovet for moduler - og batteriene er dermed såkalt cell-to pack, som er mindre kostbare å produsere.

Skal tåle enorme påkjenninger

Batteriet har ifølge BYD vært igjennom batteribransjens såkalte «Everest-testprogram». Dette er et omfattende sikkerhetstestprogram, for å kontrollere batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet.

I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt dem for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon.

Blade-batteriet skal hverken ha utviklet røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperaturer over 60 grader celsius.

Sammenlignet med tradisjonell litiumion-batteriteknologi, skal Blade-batteriet dermed være langt mindre utsatt for å ta fyr – selv når batteriene er alvorlig skadet. Elbiler har vist seg å være generelt en god del mindre brannfarlige enn andre biler.