VENTES TIL SOMMEREN: BYD Tang er den rimeligere konkurrenten til Audi e-tron, som kommer fra Kinas største privateide bilprodusent.
Foto: BYD
BYD Tang kommer til sommeren:
Kinesisk el-SUV får syv seter som standard
BYD Tang lanseres senere enn tidligere antatt, men kommer godt utstyrt og til den samme prisen som er annonsert tidligere.
Vi har omtalt BYD Tang som det kinesiske svaret på Audi e-tron, men til en betydelig lavere pris. Bilen vi fikk se var imidlertid 2020-utgaven, mens det er en ny årsmodell med oppdaterte spesifikasjoner vi får her i landet i sommer.
Les her fra den mer detaljerte omtalen i desember i fjor.
Produksjonen av 2021-modellen av Tang starter først i andre kvartal 2021, og første levering til norske kunder er nå forventet på sensommeren.
Prisen vil, som tidligere annonsert, være fra 599.900 kroner, med såkalt Executive-pack og syv seter.
Den elektriske nyheten er første personbil fra BYD (som står for «Build Your Dreams») ut på det norske markedet. Nå bekrefter BYD også at Tang leveres med syv seter som standard. Importøren hevder den kommer med et skyhøyt utstyrsnivå og det siste innen teknologi.
Minner om e-tron
Rekkevidde oppgis til «opptil 505 km», men det er etter den gamle NEDC-standarden. WLTP-verdien er fortsatt ikke oppgitt.
Med en en batteristørrelse på 86,4 kWt (batteriet benytter den nye lamellteknologien, «blade battery») og akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, legger den seg tett opptil Norges mest solgte bilmodell i fjor, Audi e-tron.
– Før vi har startet lanseringsaktiviteter har vi allerede forhåndsolgt omkring 400 biler, og nå med syv seter som standard er vi enda mer overbevist om at dette er den perfekte elektriske SUV-en for det norske elbil-markedet, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Ifølge importøren har mange ytret ønske om at Tang leveres med syv seter – og det bekreftes altså at bilene som kommer til det norske markedet får dette som standard.
Ventilerte seter og OTA
Bilen leveres med både ventilasjon og oppvarming i de vaffelmønstrede skinnsetene, panoramatak og LED-belysning som kan justeres i 31 forskjellige fargetoner i interiøret.
Det loves også at trådløs oppdatering av bilens systemer (OTA).
Importøren RSA opplyser at de med BYD Norge har bygget opp et forhandlernettverk som strekker seg over hele landet, og som stadig vokser med nye forhandlere.
– Selv om det har vært en utfordrende tid for personbilsektoren, er vi ekstremt begeistret over de meget positive tilbakemeldingene vi har fått på BYD Tang, sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho.
– Det er tydelig at denne stilige, elektriske bilen bringer en ny dynamikk til det norske SUV-markedet. Kombinasjonen av svært gode kjøreegenskaper og praktiske familiebil-egenskaper, gjør det til et svært attraktivt alternativ i familiebil-markedet, legger han til.