GÅR ELEKTRISK: I Norge blir Toyota-merkets første egenimporterte elbil, SUV-en bZ4X, en betydelig volummodell. I øvrige Europa er planene annerledes.
GÅR ELEKTRISK: I Norge blir Toyota-merkets første egenimporterte elbil, SUV-en bZ4X, en betydelig volummodell. I øvrige Europa er planene annerledes.

Neste år kommer Toyotas el-SUV:

Toyota i Norge: – bZ4X blir en betydelig volummodell

I Europa regner ikke Toyota med at bZ4X blir en storselger fra start. I Norge, som sikter mot bare nullutslippsbiler fra 2025, blir situasjonen en annen.

Publisert Sist oppdatert

Den norske importøren ser frem til å få sin elektriske SUV i salg til neste år. Den ble vist som konseptbil med navnet bZ4X Concept i april og produksjonsbilen skal etter planen lanseres her i landet til sommeren.

– Det blir en betydelig volummodell for oss, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef for Toyota Norge, som bekrefter at produksjonsbilen får verdenspremiere i høst.

– Norske kunder vil kunne reservere bilen før årsskiftet og vi forventer at bilen er på markedet sommeren 2022, sier Olsen til Motor.

7 nye elbiler på fire år

Beyond Zero blir et nytt undermerke for elbiler for Toyota - det er det de to første bokstavene i konseptbilens navn står for. Frem mot 2025 skal det lanseres hele syv nye elbiler under dette merket.

Dette gjør det sannsynlig at kritikken som er kommet mot den japanske produsenten, anklaget nylig for å trenere overgangen til elbiler, vil stilne gradvis av.

Og den første blir altså bZ4X, basert på produsentens dedikerte globale elbilplattform e-TNGA. Den skal, i det minste i begynnelsen, importeres til Europa fra Japan.

Men, om det er rimelig sikkert at den nye el-SUV-en vil få stor etterspørsel i Norge fra start, regner ikke Toyota med at det blir de store volumene i andre europeiske land innledningsvis.

Lavvolum i Europa

Det sier den sylferske europadirektøren for Toyota, Matthew Harrison, i et intervju med Automotive News Europe (ANE). Harrison tok nylig over styringen ved Toyota Europas hovedkontor i Brussel noe tidligere enn planlagt da avtroppende administrerende direktør Johan van Zyl døde brått for to uker siden.

– bZ4X vil sannsynligvis bli en modell med lave volumer i begynnelsen, sier Harrison.

Han sier det er for tidlig å gå ut med noen prognose for volumer for det første fulle salgsåret, 2023, da prisingen og fordelingen mellom markeder ikke er på plass ennå.

Mest hybrider til 2025

– Jeg tror vi trygt kan si at vi fortsatt forventer at RAV4, som hybrid og som ladehybrid, vil være den dominerende modellen i dette segmentet helt frem til 2025, sier Europa-sjefen.

Det er i 2025 EU skal komme med en ny runde med innskjerpede utslippsgrenser, som mer eller mindre vil tvinge frem en akselerert overgang til elbiler.

I motsetning til mange andre bilprodusenter har Toyota drøyd med å komme med rene elbiler på markedet.

Den japanske hybrid-pioneren er trygg på at de skal klare kravene de neste årene med fortsatt satsing på ulike teknologier, både hel- og delelektrifisert, som Espen Olsen hos importøren forklarte i en artikkel i Motor fredag.

Det understreker også Harrison i intervjuet med ANE.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOYOTA-TOPP: </span>Matt Harrison forventer 50 prosent helelektrisk og ladehybrid i Toyota-salget i 2030.
TOYOTA-TOPP: Matt Harrison forventer 50 prosent helelektrisk og ladehybrid i Toyota-salget i 2030.

– Vi ser det ikke som noe løp for å være først med å slutte å selge biler med forbrenningsmotor eller kun selge elbiler. Vi har tidligere indikert hvor vi estimerer at vi vil være i 2030 når det gjelder miks av drivlinjer, sier han.

– Hvis vi går ut fra en 50 prosents reduksjon i CO2, vil vi da være på omtrent 50 prosent konvensjonelle hybrider med de øvrige 50 prosent som ladehybrider og helt elektriske biler, de sistnevnte både batterielektriske og hydrogendrevne brenselcelle-elektriske, sier Harrison.

Blir Toyotas tredje el-SUV!

I motsetning til hva en ser her og der, blir ikke bZ4X Toyotas første elektriske SUV - faktisk har de hatt to stykker på programmet tidligere.

Det dreide seg om elektriske versjoner av RAV4 som ble solgt i California for at produsenten skulle klare kravene til gjennomsnittlige utslipp i delstaten, såkalte «compliance cars».

En modell basert på første generasjon RAV4 ble solgt i California fra 1997 til 2003 og en ny generasjon, utviklet i samarbeid med Tesla, var på markedet fra 2021 til 2015.