SUKSESSMODELL – OGSÅ I NORGE: Toyota er eneste merke som klarer å briljere i salgstoppen uten elbiler, takket være ladehybrider som RAV4.Foto: PETER RAAUM
Toyota svarer kritikerne:
– Tror vi kommer raskere til målet ved å satse bredt
Toyota beskyldes for å motarbeide klimamålene og å «motarbeide elbilutviklingen». Produsenten mener derimot man vil oppnå karbonnøytralitet raskere ved å satse på flere teknologier.
– Toyota er fast bestemt på å nå målet om å bli karbonnøytral globalt innen 2050, og vil fortsette å investere i flere ulike lav-utslippsteknologier og innovative løsninger for å sikre at vi tilfredsstiller behovet til kundene våre i hvert land og region, skriver Espen Olsen, kommunikasjonssjef for Toyota Norge, i en e-post til Motor.
– Toyota tror satsing på flere teknologier vil være en raskere og mer inkluderende måte for å oppnå karbonnøytralitet verden over, fremfor kun å satse på elbiler på kort sikt. Miljøvennlige biler gir størst mening når de får en stor utbredelse, skriver han – og fortsetter:
– Toyota har nå solgt mer enn 17 millioner elektrifiserte biler, inkludert nesten 2 millioner biler i 2020, noe som har redusert CO2-utslippene med om lag 20 prosent. Det elektrifiserte produktutvalgtet vil øke ytterligere til 70 modeller, inkludert 15 elbiler innen 2025.
Men både den norske miljøorganisasjonen Zero og NAF oppfordrer den japanske produsenten til å ta kritikken på alvor.
– Skal vi nå klimamålene og stoppe de mest skadelige konsekvensene av klimaendringene er det avgjørende å kutte alle utslipp fra transport. Elektrifisering av bilparken virker og viser at en utslippsfri fremtid er mulig, sier Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Zero.
– Flere bilmerker satser tungt, og varsler sluttår for produksjon av fossildrevne biler. Toyota burde sette kreftene inn på utvikling av flere elektriske modeller og lobbe for grønt hydrogen (og infrastruktur) fremfor å motarbeide viktige klimapolitikk verden over, sier Rørholt.
– Det er viktig å forstå at Toyotas strategier bestemmes fra et helhetlig og langsiktig perspektiv, og at Norge er i en særstilling når det gjelder andel elbiler som selges med en elbilandel 54,3 prosent i 2020, mot 5,7 prosent i Europa, svarer Espen Olsen i Toyota.
– Toyota ønsker å tilby miljøvennlige løsninger til alle, hvor ulike hybridbiler står sentralt for å redusere CO2-utslippene for den store majoriteten av kunder i Europa, som fortsatt ikke vurderer elbil som et godt alternativ av ulike grunner, sier Olsen.
Annonse
For sent til timen
Thor Egil Braadland er ansvarlig for myndighetskontakt i NAF. Han mener ikke Toyota har sovet i timen, men at de har kommet for sent til den.
- De fleste store bilprodusenter ser at nå handler det ikke om å bremse utviklingen, men å bli med på den. Dette går én vei, og det går raskt – i retning av nullutslipp, minner Braadland om.
– I Norge ser vi at andre kjente og etablerte merker Toyota – som Audi, Hyundai, Jaguar, Renault og Nissan – selger nesten bare helelektriske personbiler, mens Toyotas suksess er ladehybriden RAV4.
Men Toyotas fastholder at de faktisk gjør tunge investeringer i nullutslippsteknologi.
– For å sikre at produktene vi skal lansere er så tilgjengelige og effektive som mulig, vil Toyota fortsette å gjøre betydelige investeringer i ny batteriteknologi, slik som solid state, i tillegg til mer effektive elmotorer og forbedret elektronikk, hevder Espen Olsen.
– Toyota fortsetter sin satsing på sin verdensledende brenselcelle-teknologi, som vi tror kan bidra til å eliminere utslippene fra en stor andel av verdens transport økosystemer, for eksempel fra tungtransport, tog, taxi, fly, skip og industri, fremholder han.
El-SUV i 2022
Om et snaut år lanseres første batterielektriske modell fra Toyota (underbruket Lexus har allerede kommet med én helelektrisk modell), en mellomstor SUV på Toyotas dedikerte plattform som skal benyttes på en serie modeller helelektriske biler.
Modellen bZ4X kommer med firehjulsdrift og det Toyota kaller «konkurransedyktig rekkevidde i et kaldt klima».
– Samtidig ser vi at Toyota RAV4 plug-in hybrid er blant Norges mest solgte biler. Den dekker tydelig et stort behov i markedet, med sin elektriske rekkevidde på 75 kilometer og lave forbruk, konkluderer Espen Olsen – som sier Toyota vil «tilby det kundene ønsker seg, og vil satse på et mangfold av teknologier, i Norge og internasjonalt.»
NAF mener RAV4-salget ikke er en suksess Toyota kan hvile for tungt på.
Annonse
Overgangsteknologi
– Toyotas suksess med den ladbare RAV4 illustrerer samtidig selskapets utfordring: Den ladbare hybride personbilen fungerer fint for mange, men den er og blir sett på som en overgangsteknologi, i påvente av billige elbiler med lang rekkevidde, som vi vet kommer. Grunnen til at det er en overgangsteknologi skyldes først og fremst at det er en dyr og tung løsning å utstyre biler med to ulike drivverk, sier Thor Egil Braadland.
– I motsetning til det NAF hevder er den ladbare RAV4 langt lettere og billigere enn sammenliknbare elbiler, hvis man trekker ut det særnorske moms- og avgiftsfritaket, innvender Espen Olsen.
– Toyota har nok ikke tatt tilstrekkelig inn over seg at nullutslippsbilen er drevet fram av sterke og utålmodige politiske krefter. Det er for sent å satse stort på ladbare hybrider nå. Dørene lukkes langsomt for nye biler som går på bensin og diesel i Europa og Japan. Norge har vært tidlig ute med et mål om å kun selge nye nullutslippsbiler i 2025, men nå kommer de andre landene etter, sier Braadland – og avslutter:
– Løpet er ikke kjørt for Toyota. De pengene som de andre bilselskapene har brukt på å elektrifisere, har Toyota tatt inn som fete marginer på salg av sine hybridbiler. Så de burde ha flesk nok til å komme i gang med elektrifisering – om det er dit de skal.