Sitatet i overskriften er fra kommunikasjonsdirektøren i BMW i Norge, Marius Tegneby. Han er både spent og utålmodig foran den offisielle lanseringen av iX her i Norge 11. november. De første kundebilene leveres umiddelbart etterpå.
– Dette er en bil man må se og oppleve, fastslår han.
At de første reaksjonene i diverse kommentarfelt ikke akkurat løfter bilen opp blant de legendariske skjønnhetene i bilhistorien, lever han utmerket med.
Godt design skal kreve noe av betrakteren.
Annonse
Annerledes
– Vi ønsker å utfordre. Vi skal være litt progressive, som BMW i3 en gang var (den lille elbilen som kom i 2013, red.anm.). Ellers kunne vi laget en elektrisk BMW X5. iX skal oppleves annerledes, men selvsagt med alle kjente BMW-egenskaper, sier han.
Tegneby har kjørt iX i Tyskland, men har også testet en versjon som har rullet rundt i Norge i sommer. Han er naturligvis ikke helt objektiv og trekker gjerne fram svært mye positivt ved konsernets nye stolthet.
Men hvis han må velge én ting:
– Støynivået. Det opplever jeg som imponerende lavt også på norsk asfalt, svarer Tegneby.
BMW har iX3 fra før. Den elektriske versjonen av SUV-en X3. Den har fått masse ros for sitt lave energiforbruk og overbeviste i både vinterens og sommerens store elbiltest hos oss i Motor og NAF. Testen av iX3 kan du lese her.
Men den leveres kun med bakhjulsdrift og er dermed utelukket for mange. iX, derimot, skal kunne klatre inn til de fleste hyttevegger på vinterstid.
Høye hastigheter
I Tyskland er det fortsatt sommertemperaturer da Motor tester iX for første gang sammen med et lite utvalg andre norske medier. Til gjengjeld har vi testet bilen i hastigheter, og med et kjøremønster vi aldri ville utsatt vår privatbil for på norske veier.
Annonse
Populært innslag
En såkalt embargo - sperrefrist – gjør at vi ikke avslører kjøreinntrykk og forbruk før 29. september. Men vi kan trygt røpe at vi er overbevist om at BMW kommer til å bli et populært innslag på den nevnte festen.
– Vi oppgir ikke antall bestillinger, men det ser bra ut, fastslår Tegneby med et smil.
BMW åpnet for bestillinger allerede i mars. Den første tiden var det stor overvekt av modellen iX 50 med opptil 630 kilometer rekkevidde. Men etterhvert har rimeligere iX 4o med opptil 425 kilometer rekkevidde utgjort nærmere halvparten av bestillingene.
Klasseledende
En forklaring kan være nevnte iX3 sine svært gode resultater i våre rekkeviddetester. Da dokumenterte BMW at den oppgitte rekkevidden er fullt oppnåelig på sommerstid, og at den er klasseledende lite redusert på vinterstid.
Og antrekket på festen? Ja, det har blitt finere for hver gang vi har betraktet det. I mørkere farger blir bilen ganske diskret. I lysere farger kommer det spektakulære designet klarere fram. Uansett vil det ta tid å venne seg til en iX.
Det blir i hvert fall umulig å overse den på norske veier.