<b>— VI HAR MYE Å LÆRE:</b> Toppsjefen i Polestar sier det ikke er uventet med problemer i startfasen.
— VI HAR MYE Å LÆRE: Toppsjefen i Polestar sier det ikke er uventet med problemer i startfasen.

«Jeg sier ikke at vi slår Tesla»:

Lover bedre rekkevidde for Polestar

Polestar-sjef Thomas Ingenlath forsvarer selskapets første elbil etter skuffende rekkeviddetester.

Publisert Sist oppdatert

Polestar

  • Eget elbilmerke i Geely/Volvo-gruppen
  • Lanserte Polestar 2 sommeren 2020
  • 1600 biler registrert i Norge per 13. oktober
  • Har slitt med «barnesykdommer» og må tilbakekalles for et problem med at enkelte biler stopper uten varsel

I et intervju med det amerikanske teknologinettstedet Techcrunch forklarer Ingenlath at merkets ferske elbil, Polestar 2, vil få bedre resultater i virkeligheten enn nye rekkeviddetester indikerer.

Polestar, det nye elbilmerket produsert av et samarbeidsforetak mellom Volvo og kinesiske Geely, har bare vært i virksomhet i fire år, men har allerede lansert to modeller.

Supersportsbilen Polestar 1 imponerte oss under prøvekjøringen i fjor høst. Det dreide seg om bilen som skulle lansere merket - sette det på kartet - og slik sett var det vellykket.

«Dette er begynnelsen og det kommer til å bli bedre måned for måned».

Thomas Ingenlath, Polestar-sjef

Men den bilen var et unikum og skal forbli produsentens eneste hybridmodell - heretter er Polestar et rendyrket elbilmerke.

Den første modellen har et lite handicap i at den ikke er basert på en dedikert elbilplattform - men det kommer.

Likevel fant vi svært mye å glede oss over Polestar 2 i vår test.

Rekkevidde-nedtur

Rekkevidden, derimot, imponerte ikke synderlig.

Og nylig har bilen også oppnådd et skuffende resultat i den amerikanske rekkeviddetesten EPA, som er amerikanernes svar på WLTP-testen rekkevidden beregnes etter i Europa.

Rekkevidde i henhold til WLTP er opptil 470 kilometer. I EPA-testen oppnådde Polestar 2 bare 375 kilometer.

Ikke overraskende føler Polestars toppsjef, Thomas Ingenlath, at det er på høy tid å forsvare bilprodusenten han leder.

Til Techcrunch sier Ingenlath blant annet at Polestar-eiere oppnår lengre rekkevidde i den virkelige verden enn det EPAs test viser.

Se utdrag av intervjuet med Thomas Ingenlath her:

Han innrømmer glatt at de ikke slår Tesla på rekkevidde.

Men han oppmuntrer samtidig til å foreta direkte sammenligninger under virkelige kjøreforhold.

– Vi vet hva bilen virkelig klarer. Vi vet også at det som kan se ut som en svært stor forskjell, i virkeligheten er så mye av en forskjell. Vi mener rekkevidden absolutt er tilstrekkelig i hverdagen for en elbil , sier Ingenlath.

Lover lengre rekkevidde

Samtidig annonserer han en versjon som skal kunne få bedre resultater.

– Dette er én versjon. Det kommer flere varianter av Polestar 2, som kommer til å få lengre EPA-rekkevidde. Jeg tror rekkevidden er på nivå med konkurrerende elbiler som er dugelige 365 dager i året.

– Neste år har vi planer om å lansere en versjon med én motor, sier Polestar-sjefen.

– Det vil naturlig nok gi bedre rekkevidde med den samme batteripakken. Og selvfølgelig vil vi underveis komme med programvareoppdateringer som kommer til å gi bedre effektivitet med samme batterikapasitet i kilowatt.

– Vi er på en reise. Dette er i begynnelsen og det kommer til å bli bedre måned for måned.

Fortsatt mye å lære

Angående tilbakekallingen av Polestar 2 på grunn av at enkelte biler plutselig stopper, sier Ingenlath at det har forekommet svært få tilfeller, og at det ikke har skjedd ulykker som følge av hendelsene. Problemet løses ved hjelp av en programvareoppdatering.

Polestar-sjefen viser seg også ydmyk:

– Vi har mye å lære og forbedre som selskap, sier Ingenlath.

– Vi er et oppstartselskap som nettopp er lansert og selvsagt kan du ikke forvente at alt skal gå glatt. Vi må forbedre oss og kundene må følge oss på veien, sier han.

– Jeg mener det er en god standard i bilindustrien at den faktisk foretar veldig tidlige tilbakekallinger for å sikre at ingen får problemer.

Ifølge Ingenlath er ikke selve tilbakekallingen noen stor affære, men han ønsker spesielt å fokusere på at kundebehandlingen rundt eierne av de tilbakekalte bilene er på et ypperlig nivå.

Powered by Labrador CMS