EN MÅNED IGJEN: Volvo XC40 Recharge Pure Electric leveres til kundene fra månedsskiftet oktober/november.
Foto: VOLVO CARS
Volvos elektriske SUV snart i salg:
XC40 får lengre rekkevidde enn annonsert
Fasit er 417 kilometer rekkevidde for den norske utgaven av XC40 Recharge.
Volvo XC40 Recharge Pure Electric
- Første elektriske SUV fra Volvo
- Kommer med firehjulsdrift som standard og kan dra henger på opptil 1500 kilo
- 408 hestekrefter, 660 newtonmeter
- Batteripakke: 78 kWt
- Rekkevidde: Inntil 417 km (WLTP)
Volvos nye elektriske SUV med det omstendelige navnet XC40 Recharge Pure Electric er nå typegodkjent i henhold til europeiske normer og krav.
Den er dermed klar til å kunne slippes på markedet og nå bekrefter selskapet rekkevidden, som blir lengre enn de 400 kilometrene som ble lovet ved lanseringen.
I henhold til den europeiske testprosedyren, WLTP, får bilen nemlig en rekkevidde inntil 418 kilometer.
417 kilometer
Men XC40-modellen som selges i Norge får riktignok en WLTP-rekkevidde inntil 417 kilometer, ettersom den norske salgsversjon kommer med et utstyrsnivå og spesifikasjoner som er tilpasset nordiske forhold.
Legg for øvrig merke til bruken av ordet «inntil». Det er viktig, som alltid, å huske at rekkevidden man faktisk oppnår med en elbil kan variere voldsomt avhengig av kjøreforhold, temperatur, hvor tungt bilen er lastet m.m..
Blir storselgeren til Volvo
– Det er mange som har bestilt bil og vi ser fram til å begynne å levere ut biler til norske kunder i fjerde kvartal. XC40 blir vår mest solgte modell det kommende året, sier Trosby.
De første bilene kommer til Norge i månedsskiftet oktober/november og utleveringen til kunder fortsetter gjennom kvartalet og inn i 2021.
Norske kunder som har bestilt XC40 vil få informasjon om leveringstidspunktet for bilen av Volvo-forhandleren sin.
– Det er et stort antall biler som skal leveres ut på kort tid landet over og våre forhandlere gjør seg nå klare til å gjennomføre dette så raskt som det er praktisk mulig, sier Trosby.
Firehjulsdrift og hengerfeste
Den høyreiste SUV-en er Volvos første elbil siden C30 Electric, som hadde en flyktig karriere fra 2011 til 2013 og knapt kom ti mil på en lading. Tidene forandrer seg.
XC40 Recharge Pure Electric har en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 newtonmeter, levert av en elmotor på hver aksel. Den har dermed firehjulsdrift som standard.
Batteriet har en nominell kapasitet på 78 kWt.
XC40 er tilgjengelig med tilhengerfeste - og kan trekke opptil 1.500 kilo.
Hurtiglades på 40 minutter
XC40 Recharge Pure Electric kommer med mulighet for vekselstrøm-lading opptil 11 kW (fra veggen hjemme, for eksempel), og hurtiglading opptil 150 kW.
Ved hurtiglading skal batteriet kunne lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter.
XC40 leveres med Type 2-ladekabler og Volvo tilbyr en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.
Europeisk lade-avtale
Som stadig flere elbilprodusenter, har Volvo inngått en avtale for tilgang til hurtigladestasjoner fra flere nettverk rundt om i Europa.
I Volvos tilfelle er det et selskap ved navn Plugsurfing som leverer tjenesten.
Volvo Cars opplyser at de har inngått et samarbeid med selskapet, som gjør at elbilkundene snart vil få tilgang til over 200.000 ladepunkter i Europa.
Som andre leverandører som tilbyr slike avtaler, samler Plugsurfing flere ladenettverk i én tjeneste.
Avtalen gjør at Volvo kan gi elbilkundene muligheten til å lade bilen, uavhengig av hvor de er i Europa, og uten at de vil trenge en rekke ulike nasjonale abonnementer.
Android Automotive
XC40 Recharge Pure Electric kommer med et høyt utstyrsnivå og sportsseter, parkeringssensorer, takrelinger og et høy-ytelses lydanlegg er standard.
I tillegg kommer Volvo med sin egen variant av det nye Android-baserte infotainmentsystemet fra Google.
Volvo Car Group er det første selskapet som lanserer systemet, der tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store er innebygd.
Vi har beskrevet dette i vår nylige test av Polestar 2 - bilen som var først ute med dette systemet.
Og om en måneds tid er altså de første eksemplarene av den elektriske Volvoen å se på norske veier.
Sporbar kobolt
- I forkant av den endelige lanseringen av sin første elektriske SUV passer Volvo på å minne om at de er den første bilprodusenten som innførte global sporbarhet av kobolt som benyttes i selskapets batterier.
- Dette gjør de ved å bruke blokkjedeteknologi, som gjør det mulig å registrere, spore og synliggjøre transaksjonene i forsyningskjeden.
- Teknologien skal ideelt sett sikre at batteriproduksjonen foregår på en etisk forsvarlig måte, og spesifikt produksjonen av batterier til XC40 Recharge Pure Electric.