FORSMAK: Denne versjonen av Lynk er basisen for kommende elektriske Volvoer.

Ny elbilplattform fra kinesisk konsernsøsken:

Dette er forsmaken på Volvos kommende elbiler

Denne modellen fra Lynk skal konkurrere i den gjeveste klassen av elbiler. Men viktigere for mange: Den er også utgangspunktet for kommende elbiler fra Volvo.

Publisert

Lynk & Co

  • Grunnlagt i 2016.
  • Eiet av kinesiske Geely, som kjøpte Volvo i 2010.
  • Filosofien er rettet mot unge mennesker, ny teknologi og endrede tanker rundt mobilitet.

Nykommeren Lynk & Co er konsernsøskenet til veteranen Volvo. Begge er underlagt store Geely, som kjøpte opp svenskene for 10 år siden.

Lynk & Co lanserte sin første bil i 2016, og nå viser de fram et nytt helelektrisk konsept basert på dagens designtrend: En blanding av SUV og kupé.

Mot Tesla Y

Denne skal konkurrere i den mest attraktive bilklassen for øyeblikket, der følgende fire er de mest omtalte hittil:

  • Skoda Enyaq, VW ID.4, Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E.

Kineserne har ikke lekket mange tekniske spesifikasjoner foreløpig, men hevder bilen skal gjøre unna 0–100 km/t. på under fire sekunder.

BLANDING: Hva skal man si om dette designet? Litt Tesla, som går over i Polestar og blir litt Jaguar I-Pace?

Under overflaten

Rekkevidden oppgis også til 700 kilometer, men det er basert på den foreldede NEDC-normen. Et sted på 500-tallet er nok etter hvert mer realistisk.

Men det er under overflaten Lynks nye bil er mest interessant for oss europeere.

Der finner vi Geelykonsernets nye plattform, kalt SEA (Sustainable Experience Architecture).

Neste generasjon

Denne er bygget utelukkende for elbiler, og vil også være grunnlaget for neste generasjon elbiler fra Volvo og Polestar.

LYSGLEDE: Ny lys- og lykteteknologi gir spennene resultater.

Både Polestar 2 og kommende XC40 Recharge er bygget på plattformen som ble utviklet av Geely i 2013, kalt CMA (Compact Modular Architecture).

Denne er i første rekke konstruert for biler med forbrenningsmotorer.

24 milliarder kroner

Overfor Göteborgs-Posten bekrefter Volvos pressesjef i Sverige, Christina Zander, at plattformen blir basis for de mindre elbilene fra Volvo, uten å konkretisere størrelse.

Utviklingen av plattformen har skjedd i Sverige, Kina, Storbritannia och Tyskland, og arbeidet skal i følge svenske Vi Bilägare ha kostet rundt 24 milliarder svenske kroner.