335 KILOMETER: Det er rekkevidden til Volvo XC40 i henhold til amerikanske EPAs målenormer, som er kjent for å være mer realistiske enn de europeiske.
335 KILOMETER: Det er rekkevidden til Volvo XC40 i henhold til amerikanske EPAs målenormer, som er kjent for å være mer realistiske enn de europeiske.

Bekrefter inntrykket fra Motor-tester:

Volvo-elbil skuffer i rekkeviddetest

Volvo XC40 Recharge og Polestar 2 har fått EPA-sertifisert rekkevidde. Tallene er skuffende.

Publisert

EPA-rekkevidde

  • EPA er det amerikanske miljøbeskyttelsesbyrået (Environment Protection Agency
  • De definerer målemetoder for utslipp og rekkevidde for typegodkjenning av kjøretøy i USA
  • Rekkevidde oppgitt for elbiler i henhold til EPA har gjennomgående vist seg å være ganske realistiske i gjennomsnitt.

«Overraskende lave verdier», skriver nettstedet Electrive om resultatene den elektriske drivlinjen til Volvo Cars oppnår i den amerikanske rekkeviddetesten EPA.

Volvos nye elektriske SUV ble testet for første gang. Det ble også Polestar 2, en ellers utmerket elbil på mange plan, men som også skuffet oss på rekkevidde i vår test nylig.

Ikke i nærheten av 40 mil

335 kilometer rekkevidde er fasit når EPA deler ut sitt skussmål for Volvoen.

Polestar på sin side, en lavere bil med bedre aerodynamisk profil, får 375 kilometer.

Men i den stadig strammere elbil-konkurransen betyr disse tallene at Volvo og Polestar får så hatten passer.

Det dreier seg nemlig om uvanlig store avvik i forhold til verdiene bilene har oppnådd under WLTP-testing, faktisk hele 20 prosent under.

Til sammenligning ligger EPA-rekkevidden til Tesla Model 3 Long Range prosentvis en god del nærmere WLTP-verdien - 518 km mot 560, som er 7,5 prosent lavere.

Potensial for forbedring

I Volvos tilfelle er smellen ekstra hard i og med at de helt nylig annonserte forbedret rekkevidde etter WLTP-standarden.

Uansett vitner hverken disse tallene, eller rekkevidden vi oppnådde under vår Polestar-test, om særlig god energieffektivitet.

EPAs forbrukstall imponerer da heller ikke: 26,5 kWt/100 km i Volvoens tilfelle og 22,7 i Polestars.

I vår test av Polestar 2 fikk en rekkevidde på 338 km og et snittforbruk på 21,1 kWt (ifølge kjørecomputeren).

Powered by Labrador CMS