<b>ØNSKER ÅPENHET: </b>Polestar-sjef Thomas Ingenlath i Polestars utstillingslokale i Oslo.
ØNSKER ÅPENHET: Polestar-sjef Thomas Ingenlath i Polestars utstillingslokale i Oslo.

Polestar-sjefen om «rene» elbiler:

«Som sjef for et elbilmerke burde jeg ikke si dette...»

Det er umoralsk å fortelle kundene at elbilene er rene. Men de er likevel framtiden, fastslår Thomas Ingenlath.

Publisert Sist oppdatert

I en kronikk i avisen «The Telegraph» uttrykker Polestars tyske sjef et ønske om at bilprodusentene er åpne og ærlige om utslippene knyttet til elbilproduksjonen.

Ellers risikerer vi en ny «dieselgate», skriver han under overskriften «Bilprodusentene må være ærlige: Selv ikke elbiler er rene.»

Og videre:

«Som sjef for et elbilmerke burde jeg ikke si dette».

Miljøavtrykket

Debatten rundt elbilenes utslipp pågår for fullt.

Selv om en elbil er langt mer miljøvennlig ute i trafikken enn en bil med forbrenningsmotor, så er ikke differansen like stor i et livsløpsperspektiv.

Regner man inn hvordan batteriene utvikles og strømmen produseres, så blir miljøavtrykket straks et annet.

Etterlyser

Det er dette som er Ingenlaths poeng.

Han ønsker at bilbransjen åpent kommuniserer hvordan elbilene framstilles, og han etterlyser samtidig standarder alle produsentene kan innrette seg etter.

Ønsket om mer edruelig kommunikasjon til tross, Ingenlath gjør det helt klart at framtiden tilhører elbilen.

«Elbiler gir oss en unik mulighet til å få Co2-utslippet ned til null. Men det er tid for ærlige analyser, tydelige spørsmål og noen enda tydeligere svar, for å sikre at vi når våre mål. Det finnes ingen rene biler i dag, og det er umoralsk å hevde det overfor kundene», skriver han.

<b>KLIMAVENNLIG: </b>Det diskuteres heftig hvor snill en elbil som Polestar er mot miljøet gjennom et livsløp. Polestar-sjefen ønsker å være mer åpen om dette.
KLIMAVENNLIG: Det diskuteres heftig hvor snill en elbil som Polestar er mot miljøet gjennom et livsløp. Polestar-sjefen ønsker å være mer åpen om dette.