LEVERTE KVARTALSTALL: Aksjemarkedets hotteste aksje og bilbransjens hotteste merke.
Foto: MOTOR
Presenterte kvartalstall onsdag kveld:
Tesla knuste forventningene
Tesla overrasket aksjemarkedet med en omsetning på over seks milliarder dollar og en fortjeneste pr aksje på o,50 dollar i andre kvartal. Selskapet tjente 104 millioner dollar i kvartalet.
Tesla-aksjens himmelferd vil skyte ny fart med resultatene for andre kvartal som ble lagt frem etter at børsene stengte i New York onsdag kveld.
Som vanlig:
Analytikernes anslag sprikte voldsomt før resultatfremleggelsen onsdag kveld.
Også i omfattende sammenstillinger var det store forskjeller i konsensus, fra et overskudd på 0,03 dollar pr aksje i én oversikt, til tap på 0,28 dollar pr aksje i en annen.
Men de tok alle feil.
Tesla fikk et nettoresultat på 104 millioner dollar (ca. 946 mill. kroner), mot et tap på 408 millioner dollar (ca. 3,75 milliarder kroner) i samme periode i 2019.
Usikkerhet
Før onsdagens resultatfremleggelse hadde Tesla levert overskudd tre kvartaler på rad.
Bilindustriens vanskelige omstendigheter under koronapandemien hadde forsterket usikkerheten om resultatene fra andre kvartal.
Men selskapet har tidligere varslet en leveranse av 90.650 biler disse tre månedene, mot analytikernes anslag på 83.000 biler – noe som indikerte at selskapet ville klare overskudd for fjerde kvartal på rad.
Bare et fåtall av bilprodusentene har levert resultater for andre kvartal, blant dem er Volvo som varslet tap på nesten en milliard svenske kroner (mot en gevinst på 5,5 milliarder samme periode i 2019).
Nummer 12 i verdi
Da børshandelen startet onsdag ettermiddag var Tesla Inc. det 12. mest verdifulle selskapet i USA – med en børsverdi på over 295 milliarder dollar, mer enn tre ganger så mye den samlede verdien av «The Big Three» i amerikansk bilindustri, Ford, General Motors og Fiat Chrysler.
Tesla leverer bare en brøkdel av det antallet biler som selges i det amerikanske markedet.
Men investorene satser likevel enorme summer på at Teslas initiativ i utviklingen av elektriske biler skal skaffe dem varige fortrinn.
Hvor sannsynlig er det?
Tre tunge betingelser
Analytiker Adam Jones i storbanken Morgan Stanley skrev før resultatfremleggelsen at Teslas enorme børsverdi hviler på tre usikre premisser:
- Dagens aksjepris betinger stabile handelsbetingelser mellom USA og Kina.
- Den markedsledende posisjonen betinger at etablerte bilprodusenter ikke klarer å lage konkurransedyktige elektriske biler.
- Og at teknologiselskaper som Google, Amazon og Apple ikke kaster seg inn i dette markedet.
Ettersom tradisjonelle bilprodusenter allerede har varslet investeringer på over 4000 milliarder kroner i dette markedet frem mot 2025, er det i hvert fall risiko rundt én av disse faktorene.
Mindre enn de største
Og apropos teknologigigantene:
Tesla har de siste dagene vippet rundt en markedsverdi på 300 milliarder dollar.
Morgan Stanley påpeker at Tesla er et vesentlig mindre selskap enn Apple og Amazon var da de passerte samme nivå i markedsverdi.
Apple hadde dobbelt så høy omsetning da selskapet passerte milepælen i 2011, mens dagens omsetning i Tesla er 70 prosent mindre enn Amazons da dette selskapet krysset grensen i 2015.
Større enn Facebook
Likevel er det ingen tvil om at Tesla har vokst til en enormt sterk posisjon i et aksjemarked der kursen er sjudoblet det siste året.
Én av faktorene som har skapt spenning rundt onsdagens resultatfremleggelse er det faktum at selskapet med et overskudd de siste tre månedene vil passere det formelle hinderet for en plass på S&P 500 - en indeks med 500 av de store industriselskapene i USA.
For å kvalifisere til S&P 500 kreves overskudd fire kvartaler på rad og en markedsverdi på over 8,2 milliarder dollar.
Hvis Tesla skulle presse seg inn, vil det ha omfattende implikasjoner for de mange investeringsfondene som styrer etter de store indeksene på USAs børser.
Facebook ganger 2,5
Sammensetningen av aksjer i disse fondene skal speile markedsverdien til selskapene som er representert på indeksen.
Facebook er det siste virkelig store selskapene som kom seg inn på S&P 500, og da det skjedde i 2013 var selskapets verdi på 120 milliarder dollar. Teslas børsverdi er to og en halv gang så stor.
Med Tesla inn må fondene selge andeler i de 499 andre selskapene i indeksen, slik at fondets sammensetning reflekterer de verdiene som selskapene hver for seg representerer.
Teslas skjebne er uviss, også på børsen, men analytikere har de siste dagene påpekt at muligheten for en plass blant S&P 500 i seg selv gjerne er en faktor som driver aksjekursen oppover.
De siste to års børshistorie viser et svakt fall i aksjeverdien til selskapene i måneden etter at de har kommet inn på S&P 500.