Den enkleste modellen får trolig startpris i USA under 40.000 dollar.
Bilen med det svært spesielle designet ble vist frem første gang i november i fjor.
Næringslivs- og finansnettstedet Finbold.com rapporterer at lanseringen av Teslas Cybertruck har ført til det høyeste antall forhåndsbestillinger i historien.
Data de har samlet inn viser at antallet forhåndsbestillinger som er kommet inn fra hele verden, anslått av Wedbush Securities, hadde nådd svimlende 650.000 den 22. juni.
Det er flere enn samtlige leverte biler fra selskapet i 2018 og 2019 - i alt 612.120 - tilsammen!
Verdens høyeste markedsverdi
Nylig steg aksjekursen til det California-baserte selskapet ledet av Elon Musk til nye høyder og juli måned innledet med at Tesla gikk forbi Toyota og ble verdens mest verdifulle bilprodusent.
Det er målt etter markedsverdi - altså aksjekursen multiplisert med antall aksjer.
Annonse
Nærsynte analytikere
Mange observatører sliter med å forstå hvorfor Teslas børsverdi er høyere enn alle de andre amerikanske bilprodusentenes tilsammen, til tross for at de bare produserer en brøkdel av hva det store produsentene, GM og Ford, gjør.
En forklaring er unektelig at for mange analytikere henger igjen i gamle analysemodeller. Men for mange investorer er det avgjørende hvor de tror selskapet vil være om to, fem eller ti år.
En analogi er motstanden mot elbiler generelt, hvor man forutsetter at elbiler vil fortsette langt inn i fremtiden å få sin energi fra kullkraft eller andre fossile kilder, som om dagens massive investering i fornybar energi ikke var i ferd med å finne sted.
Spesialiserte observatører og eksperter har dømt Tesla nord og ned helt siden oppstarten, basert på forutsetninger som ble etablert i en tid da den tradisjonelle bilindustrien var på toppen av sin makt.
Kombinasjon av historikk, status og prognoser
Analytikeren Oliver Scott i Finbold forklarer på sin side situasjonen i dag ved å se på kombinasjonen av utviklingen de siste fem årene, posisjonen Tesla har i dag og perspektivene for de neste årene.
Det enorme antallet forhåndsbestillinger av Cybertruck er bare en del av forklaringen.
Den nære historikken er en første del. Tesla leverte tilsammen 75.890 biler i hele 2016 og 35,7 prosent flere - 103.020 - året etter. Økningen har tiltatt og Tesla leverte 244.920 biler i 2018 og 367.200 i fjor - ytterligere en økning på nesten 50 prosent.
Fjerde kvartal 2019 var det beste så langt, med 112.000 leverte biler fra den amerikanske produsenten.
For å se bare på markedsandelen i USA, som riktig nok fortsatt i 2020 er veldig langt fra å stå i forhold til børsverdien, var den på 0,11 prosent tilbake i 2014 og den vokste bare marginalt til året etter - til 0,13. Altså helt unnselig - men i det kostbare premium/luksussegmentet, der Tesla fortsatt utelukkende befant seg, likevel merkbar.
Så doblet markedsandelen seg til 0,27 prosent i 2016, passerte én prosent i 2018 og var 1,12 prosent i 2019. Det er fortsatt svært lavt, men - og der ligger nøkkelen - det er en tidobling av tilstedeværelsen i et marked som fortsatt er lite klar for elbiler - på bare seks år.
Så er det fremtiden og Cybertruck - spesielt kritisk å lykkes med i pickup-landet USA. Der er fortsatt de bilene som selger best fortsatt pickuper.
Analytikeren Oliver Scott i Finbold konstaterer at potensielle kunder åpenbart likte det de så da Cybertruck ble presentert av Elon Musk i fjor.
Ifølge ham bekreftet dette den banebrytende posisjonen i bilindustrien Tesla har hatt siden Master Plan ble publisert i 2006.
Få, enten man liker den eller ikke, vil være uenig i beskrivelsen av Cybertruck som revolusjonær.
Og mye er gjenbruk fra Elon Musks eksisterende aktiviteter - eksempelvis den rustfrie stållegeringen som benyttes av Musks romfartsselskap, Space X.
Litiumion-batteriene, programvaren og maskinvaren som har potensial for å gjøre bilen selvkjørende i stor grad er kjent - nytt er solcellepanelene på taket, som visstnok - om man er litt lenger unna ladestasjonen enn man hadde beregnet- skal kunne bidra til å forlenge rekkevidden.
Annonse
Konkurrentene ruster opp
Scott understreker likevel at løpet ikke er vunnet på forhånd. De etablerte aktørene akter ikke å gi seg uten kamp.
Det gjelder ikke minst Ford.
De produserer USAs mestselgende bil både gjennom en årrekke og fortsatt den dag i dag. Det dreier seg om selveste Ford F-Serie, som også er tidenes mest solgte pickup globalt - og som snart også skal bli elektrisk.
Også General Motors har planer for en el-pickup og oppstarten Rivian, med Ford og Amazon som støttespillere, planlegger å starte salget av sin pickup allerede i år.
Europa og Kina
Utenom pickup-segmentet og mer familiært for oss:
Den hittil suksessrike Model 3 og SUV-en Model Y, som gjorde Tesla prismessig tilgjengelig for langt flere, vil få økt konkurranse.
Det gjelder ikke minst i Europa der de skjerpede utslippskravene har satt i gang en elektrifiseringsbølge som først nå er i ferd med å skyte fart.
Konkurrentene har fortsatt håp om å hale innpå det teknologiske forspranget Tesla har skaffet seg gjennom mer enn ti år.
Da kan Teslas nå solid etablerte tilstedeværelse i vekstmarkedet Kina med moden teknologi, lokale og mektige industripartnere og begynnende storskalaproduksjon, vise seg å være trumfesset.