Volkswagen ID.4 - lansering
- Andre modell på den helelektriske MEB-plattformen til Volkswagen, etter ID.3.
- Vil konkurrere mot Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Ford Mach-e
- Bestillingene åpner 24. september
- Kundeleveringer fra januar
Volkswagen lanserte sin ID.4 – og med en eksklusiv glans over begivenheten, kommer først to lanseringsmodeller:
ID.4 1ST og ID.4 1ST Max.
Begge lanseringsmodellene er utstyrt med en batteripakke på 77 kWt netto, og rekkevidden er oppgitt til inntil 496 km for ID.4 1ST og inntil 487 km for ID.4 1ST Max, målt etter WLTP-metoden.
Norske kunder vil kunne bestille sin bil fra 24. september kl. 14.00
Leveres fra januar 2021
– Dette er en bil som vi virkelig ser fram til å lansere i Norge , sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.
– Volkswagens første fullelektriske SUV er som skapt for våre forhold, og våre krav til en elektrisk familiebil.
– Allerede i morgen, dagen etter verdenspremieren, deler vi norske priser og vil åpne for bestilling, lover Edvardsen-Eibak.
Begge lanseringsmodellene er basert på ID.4 Pro Performance og har en motoreffekt på 204 hestekrefter.
32 mil ekstra på 30 minutter
ID.4 1ST kan lynlades med inntil 125 kW effekt, noe som gir 320 km ekstra rekkevidde på cirka en halvtime, opplyser VW.
Med en lengde på 458 centimeter, en bredde på 185 og en høyde på 163 centimeter, er ID.4 en typisk mellomklasse-SUV - det mest ettertraktede segmentet her i landet.
Volkswagen forsikrer at det er svært god plass innvendig, delvis takket være den strukne akselavstanden på 277 centimeter.
Karbonnøytralt
Ifølge Volkswagen ønsker de å vise vei mot en bærekraftig framtid med den nye ID.-familien.
Både ID.3 og ID.4 skal være produsert med en karbonnøytral verdikjede, opplyser den tyske produsenten - blant annet ved at den energikrevende produksjonen av batteriene blir gjort utelukkende med elektrisitet fra fornybare kilder.
– Norge har vært et svært viktig marked for Volkswagens elektriske biler. Erfaringer fra Norge er brukt i utviklingen av ID.-modellene, og vi har vært involvert i samarbeidet med fabrikken på en helt annen måte enn noe gang tidligere, sier Eibak.
– Derfor er det en litt morsom gest at felgene til ID.4 1ST-modellene har fått norske navn.
Norske felg-navn
ID.4 er nemlig utstyrt med 20-tommers hjul i «Drammen»-design. Den har også en «Exterior Style»-pakke med mørke ruter bak.
Forsetene og multifunksjonsrattet har oppvarming, og ambientebelysningen kan velges i 30 ulike farger. Pedalene i rustfritt stål har play- og pausedesign, mens rattet har «1ST»-logo.
Ryggekamera, tosoners klimaanlegg og oppvarmet frontrute er også på plass.
Navigasjonssystemet «Discover Pro» og fire USB-porter er standard i ID.4 1ST. Det er også en rekke viktige assistentsystemer: «Front Assist», «Adaptive Cruise Control» og «Lane Assist».
Annet viktig standardutstyr i Norge er en varmepumpe, som både varmer og kjøler kupeen – og tilhengerfeste.
Utstyrsbonanza for Max
I tillegg til alt utstyret som er standard på ID.4 1ST, vil ID.4 1ST Max være utstyrt med nær sagt hele tilbehørskatalogen som standard.
Utvendig inkluderer det «LED matrix»-hovedlys, «3D LED»-baklys og 21-tommers «Narvik» felger. Videre har bilen progressiv styring og adaptivt understell (DCC).
Listen mellom hovedlysene og i dørhåndtakene er belyst. Innvendig inkluderer standardutstyret elektrisk seteregulering, panoramatak, 3-soners klimaanlegg og elektrisk betjent bakluke med «Easy Open & Close».
På betjeningssiden kommer ID.4 1ST Max som standard med både «connectivity» (nettilkobling) og assistentsystemer: «Augmented reality head-up display» - eller utvidet virkelighet rett i frontruten.
Listen forlenges med 12-tommers berøringsskjerm, «Komforttelefon med induksjonslading», «Travel Assist, «Side Assist» og «Emergency Assist».
Begrenset opplag
Begge lanseringsmodellene er begrenset til et totalt antall på 27 000 biler, etter mønster fra ID.3.
Når de er utsolgt, vil de bli etterfulgt av ferdigspesifiserte modeller. Disse har samlet det mest populære utstyret på markedet i pakker.
Dette vil gjøre valgmulighetene enda mer oversiktlig for kundene, og fabrikken i Zwickau vil kunne bygge bilene raskt, for hurtig levering, ifølge Volkswagen.