TRE GENERASJONER: «Bobla» hadde bakhjulsdrift, Golf forhjulstrekk, mens ID.3 vender tilbake til bakhjulsdrift.

Utfordrer gamle myter:

Derfor er bakhjulsdrift best

VW ID.3 kommer akkurat tidsnok til å oppleve årets første kuldegrader og etter hvert en norsk vinter. Og det skal de gjøre med drift på bakhjulene.

Publisert Sist oppdatert

Litt senere, men fortsatt godt plantet i vår mest snørike årstid, kommer også de større modellene fra samme konsern – Skoda Enyaq og VW ID.4.

Også disse med bakhjulsdrift.

Først en gang i etterkant av fellesferien kommer versjonene med firehjulsdrift.

Her bør det med andre ord ryddes opp i både lanseringskalendere og inngrodde oppfatninger om hvilket hjulpar som bør drive en bil.

Spesielt det siste.

Motor får jevnlig henvendelser fra folk som enten vurderer en ny elbil med bakhjulsdrift – eller som vurderer om det er verdt å legge til alle tusenlappene som kreves for å få firehjulsdrift.

Ford og VW

Tesla-kunder kjenner problemstillingen fra før. Hittil er det bare på Model 3 man har hatt muligheten til å velge mellom to- og firehjulsdrift.

Men muligheten kommer altså på Skoda Enyaq, som nettopp er lansert og som nå kan bestilles med levering tidlig i 2021.

Og på VW ID.4, som lanseres 23. september og som kan bestilles med levering allerede i slutten av året. Og etter hvert også på Fords kommende Mustang Mach-E.

Ikke noe krav

På VW ID.3 derimot, har du ikke noe valg. Den kommer med bakhjulsdrift.

Det samme gjør oppsiktsvekkende nok BMW sin store elektriske SUV, basert på X3.

Det siste underbygger det mange bilprodusenter snakker om:

Den fordyrende firehjulsdriften er ikke noe tungt krav på de større markedene sørover i Europa.

Med andre ord: Framover blir elbiler flest enten bakhjulsdrevne eller firehjulsdrevne.

Forhjulstrekk tilhører primært elbiler som er ombygde fossilbiler. Og dem blir det færre av.

Høyt dreiemoment

Dette er grunnene til at en elbil med bakhjulsdrift er bedre på vinterføre enn fossilbilen med forhjulstrekk de fleste har som referanse.

Stikkordet er vektfordeling.

  • På en elbil utgjør batteriet og elmotoren hovedtyngden i bilen. Batteripakken sitter mellom akslingene, mens elmotoren sitter på bakakslingen.
  • En elbil får en vektfordeling tilnærmet 50/50, som naturligvis er gunstig for balansen og kjøreegenskapene - men også for marktrykket på drivhjulene bak, enten bilen er tom eller fullastet.
  • En elbils høye og umiddelbare dreiemoment krever også best mulig marktrykk over drivhjulene.
  • På en fossilbil er det den tunge forbrenningsmotoren og girkassen som utgjør hovedtyngden.

Endret seg

Forhjulsdrevne biler med motoren foran og bakhjulsdrevne biler med motoren bak – som den klassiske «bobla» – har vært eksempler på biler med best framkommelighet på vinterføre.

Ikke minst har «bobla» blitt trukket fram.

Med motor bak, bakhjulsdrift og oppoverbakke har marktrykk over drivhjulene vært optimalt.

Men med passasjerer og bagasje har vektbalansen endret seg.

Null sikkerhet

Spesielt på biler med forhjulstrekk har framkommeligheten blitt redusert når man har fylt opp bilen med passasjerer og bagasje bak i bilen - og dermed redusert marktrykket over drivhjulene foran.

For «boblas» del var det først og fremst kjøreegenskapene som ble dårligere av den tunge hekken, for ikke å snakke om at det i praksis var null deformasjonssoner ved en påkjørsel forfra.

SISTE TREKK: Volkswagens populære e-Golf har forhjulstrekk, men det er mest fordi den er en ombygd fossilbil. Her er den under sin siste vinterrekkedviddetest med Motor og NAF.

Elektronikken bestemmer

Med andre ord: Dårlig aktiv sikkerhet og dårlig passiv sikkerhet.

På en elbil fra Volkswagen-konsernet vil det nå ikke være mulig å slå av ESP-funksjonen – altså det elektroniske systemet som forhindrer hjulspinn og skrens.

Du kan med andre ord bare glemme tanken på at du igjen kan få leke deg litt med bakhjulsdriften på glatta.

Det er også noen som slår av ESP-funksjonen fordi de foretrekker maks hastighet framfor elektronikk som kan ha en bremseeffekt, når de skal opp de vanskeligste kneikene.

Men heretter må de stole på at elektronikken gjør jobben bedre.

Store hjul

ID.3, som er det mest åpenbare eksempelet, kommer også med store og smale hjul til å være en bil i denne klassen.

Bilene leveres med 18-toms vinterhjul med 215 millimeter bredde.

Også her ser vi en parallell til «bobla».

En bakhjulsdrevet bil har også langt bedre svingradius.

Men det er mer en generell fordel, ikke noe som nødvendigvis gjør den bedre på vinterføre.

VALGFRITT: Fords elbil, Mustang Mach-E, er på gang. Også på denne kan du velge mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Testet grundig

Jan Tore Koppperud er produktsjef hos Volkswagen-importør Harald A. Møller. Han har hatt ansvaret for prisene og utstyrsspesifikasjonene på de siste generasjonene med Golf som har kommet til Norge – og nå for ID.3.

Han deler Motors oppfatninger om de bakhjulsdrevne elbilene.

– Volkswagen har testet ID.3 grundig på snøføre og under vanskelige kjøreforhold, og vi føler oss trygge på at bilen har svært god framkommelighet på norsk vinterføre.