ELEKTRISK: Adm. direktør Thomas Rosvold i Hyundai Motor Norge.

Den norske Hyundai-sjefen:

– Vi har solgt vår siste bil uten ledning

Hyundai har ikke tjent fem øre på biler uten ledning det siste året. Nå mener de at deres siste helfossile bil er solgt.

Publisert

Nylig forsvant landets siste Hyundai i20 ut til en kunde. Nå står det igjen tre Hyundai Tucson av utgående generasjon som er solgt, men ikke registrert. Disse utgjør restene av et modellutvalg som ikke har ledning.

Framover blir det kun elektriske og ladbare Hyundai til salgs her i Norge. Og da holder vi hydrogenbilen Nexo utenfor, som det er naturlig å gjøre inntil det kommer på plass et anstendig antall hydrogenstasjoner.

Mest diesel i 2011

– Det er jo en æra som er over. Det forteller det meste om hvordan det norske markedet er endret. I 2011 var diesel nummer én i Norge, sier administrerende direktør i Hyundai i Norge, Thomas Rosvold, til Motor.

LADEHYBRID: Hyundai Tucson kommer som ladehybrid på nyåret. Dette blir en prisgunstig konkurrent til blant andre Toyota RAV4.

Null etterspørsel

Han sitter på sidelinja og ser Hyundai lansere en splitter ny i20 og oppgraderte versjoner av både i10 og i30 på det internasjonale markedet. Modeller som for kort tid siden også ville hatt det norske Hyundai-apparatets fulle oppmerksomhet.

Lille i20 er solgt i mer enn 8600 eksemplarer, noe som er svært bra i denne klassen. Men etterspørselen er nesten null.

– Kommersielt sett, har vi ikke tjent fem øre på fossilbil i året som gikk. Derfor har vi valgt å spisse porteføljen mer enn noen andre, sier Rosvold.

Han vil ikke snakke ned fossilbilen. Elbilene dekker fortsatt ikke behovene til hele befolkningen. Men utviklingen er tydelig.

– Vi er mer opptatt av å omfavne det nye enn å tviholde på det gamle, fastslår Hyundai-sjefen.