NAF og Motors store ladetest:
Hvorfor lader ikke elbilen som lovet?
Bilprodusentenes løfter om ladetid og effekt er ofte svært misvisende. Mange elbiler hurtiglader med annonsert effekt bare i en liten brøkdel av ladetiden. Det viser resultatene i NAF og Motors store ladetest.
Da NAF og Motor kjørte den store rekkeviddetesten tidligere i sommer, ble bilene tatt til ladetest dagen etter.
Alle bilene ble testet ved Ionity-stasjon på Dal nord for Gardermoen (de tre Nissan-modellene ladet ved Grønn Kontakts CHAdeMO-ladere på samme sted).
Bilene kom til ladetesten med like forutsetninger: Oppvarmet etter minst to timers kjøring, og med en batterirest på under 10 prosent. Alle bilene skulle lades opp til 80 prosent.
Ved hurtiglading får du mest effekt når ladingen skjer i intervallet fra 10-20 prosent og opp mot 80. De siste prosentene blir ekstremt dyrere, slik en test vi utførte viste i sommer, fordi ladehastigheten faller når batteriet nærmer seg fulladet.
Kritiserer informasjonen
Bilenes ladekurver er svært ulike, viser testen.
Noen holder ganske stabilt det nivået som produsenten lover, andre er bare såvidt innom den ladeeffekten det annonseres med.
– NAF mottar henvendelser fra elbileiere og observerer i forum at elbileiere lurer på hvorfor de ikke får rekkevidden som stod omtalt i reklamen, og hvorfor ikke bilen deres lader med effekten som var lovet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Våre tester viser at det er store forskjeller på hvordan bilene lader og hvordan den såkalte ladekurven ser ut. Spesielt ser vi at jo høyere effekt bilen lader med, jo mer svinger ladekurven, sier han.
Noen modeller skiller seg ut:
– Audi e-tron SUV 55 er i særklasse og er en av få modeller som lader med en jevn ladekurve på 150 kW. Ellers er hovedregelen av du kun er innom makseffekten bilen lader med i korte intervaller, og det selv når du lader under optimale forhold. Noen biler er kun symbolsk innom makseffekten, sier Sødal.
Og det skal sies:
Det er flere merker som leverer på linje med markedsføringen. Hyundai opererer med tidsanslag for lading fra 0 til 80 prosent, og anslår en tidsbruk for Kona og Ioniq som svarer godt med med vår test.
Kaffepause
Andre er mindre presise. La oss bruke Jaguar I-Pace som eksempel:
«Bilen er utstyrt for å ta imot en ladeffekt på inntil 100 kW, og det betyr at du lett kan hurtiglade for 100 km kjøring på tiden det tar å drikke en kopp kaffe», heter det eksempelvis i brosjyren.
I vår ladetest mottok I-Pace de lovede 100 kW i fattige 44 sekunder, før den falt og stabiliserte seg rundt 77 prosent.
Kaffepause er så et tøyelig begrep at Jaguar selvfølgelig har sine ord i behold. Men NAF mener ordbruken kunne vært annerledes.
– Produsentene er flinke til å bruke ord som «inntil» og «opptil» når de omtaler rekkevidde og ladehastighet. Vi mener de med fordel kan være enda tydeligere på hva folk faktisk får for å bidra til å lære opp forbrukerne i den nye teknologien, sier Nils Sødal.
Slik lader bilene
Nedenfor finner du testresultatene for de 28 bilene som var med i testen.
Her finner du blant annet en grafikk med ladekurven som viser i hvilken grad biler har ladet med større eller mindre effekt underveis. Ladekurven er en nyttig indikator på hvor lenge det lønner seg å lade bilen ved en hurtiglader.
Biler med batteripakke opp til 59,9 kWt
Bilmodell | Batteri-størrelse | Ladeintervall i testen | Ladetid i testen | Distanse på 30 min lading |
VW e-Golf | 35,8 kWt | 10 til 80 prosent | 36 minutter | 140 km |
VW e-Up | 36,8 kWt | 6 til 80 prosent | 62 minutter | 145 km |
Seat Mii Electric | 36,8 kWt | 5 til 80 prosent | 61 minutter | 143 km |
Skoda Citigo-e | 36,8 kWt | 7 til 80 prosent | 60 minutter | 148 km |
Mini Cooper SE | 32,6 kWt | 7 til 80 prosent | 39 minutter | 193 km |
Hyundai Ioniq | 38,3 kWt | 3 til 80 prosent | 53 minutter | 181 km |
Nissan e-NV 200 | 40 kWt | 5 til 80 prosent | 57 minutter | 81 km |
Nissan Leaf 40 kWt | 40 kWt | 7 til 80 prosent | 54 minutter | 132 km |
BMW i3 | 42,2 kWt | 7 til 80 prosent | 39 minutter | 179 km |
MG ZS EV | 44,5 kWt | 2 til 80 prosent | 39 minutter | 202 km |
DS 3 Crossback e-Tense | 50 kWt | 6 til 80 prosent | 36 minutter | 245 km |
Opel Corsa e | 50 kWt | 7 til 80 prosent | 34 minutter | 246 km |
Peugeot e-2008 | 50 kWt | 7 til 80 prosent | 33 minutter | 232 km |
Peugeot e-208 | 50 kWt | 3 til 80 prosent | 36 minutter | 245 km |
Renault Zoe | 52 kWt | 9 til 80 prosent | 56 minutter | 185 km |
Bilene hadde ulik batteri-rest da de kom inn til lading, men alle var under 10 prosent. Batteriene var oppvarmet etter minst to timers kjøring. Distanse på 30 min lading reflekterer kombinasjonen av ladetid og forbruk. Klikk på bildene under for å komme til nettsidene med alle detaljer fra ladetesten på hver enkelt bil. Kilde batteristørrelse: OFV.
Biler med batteripakke over 60 kWt
Bilmodell | Batteri-størrelse | Ladeintervall i testen | Ladetid i testen | Distanse på 30 min lading |
Opel Ampera-e | 60 kWt | 6 til 80 prosent | 84 minutter | 199 km |
Nissan Leaf e+ 62 kWt | 62 kWt | 1 til 80 prosent | 46 minutter | 225 km |
Hyundai Kona | 64 kWt | 4 til 80 prosent | 53 minutter | 284 km |
Kia e-Niro | 64 kWt | 7 til 80 prosent | 50 minutter | 266 km |
Kia e-Soul | 64 kWt | 6 til 80 prosent | 51 minutter | 263 km |
Porsche Taycan | 79,2 kWt | 7 til 80 prosent | 24 minutter | 372 km |
Mercedes EQC | 80 kWt | 6 til 80 prosent | 38 minutter | 262 km |
Jaguar I-Pace | 90 kWt | 8 til 80 prosent | 49 minutter | 212 km |
Audi e-tron 55 | 95 kWt | 3 til 80 prosent | 28 minutter | 319 km |
Audi e-tron Sportback 55 | 95 kWt | 3 til 80 prosent | 30 minutter | 343 km |
Tesla Model 3 | 65 kWt | 8 til 80 prosent | 29 minutter | 456 km |
Tesla Model S | 87 kWt | 6 til 80 prosent | 45 minutter | 386 km |
Tesla Model X | 87 kWt | 8 til 75 prosent | 49 minutter | 264 km |
Bilene hadde ulik batteri-rest da de kom inn til lading, men alle var under 10 prosent. Batteriene var oppvarmet etter minst to timers kjøring. Distanse på 30 min lading reflekterer kombinasjonen av ladetid og forbruk. Klikk på bildene under for å komme til nettsidene med alle detaljer fra ladetesten på hver enkelt bil. Kilde batteristørrelse: OFV.