<b>KLAR-FERDIG-TEST: </b>Hanne Roll i NAF gjør seg klar til å lade en Kia e-Niro under sommerens test.
KLAR-FERDIG-TEST: Hanne Roll i NAF gjør seg klar til å lade en Kia e-Niro under sommerens test.

NAF og Motors store ladetest:

Hvorfor lader ikke elbilen som lovet?

Bilprodusentenes løfter om ladetid og effekt er ofte svært misvisende. Mange elbiler hurtiglader med annonsert effekt bare i en liten brøkdel av ladetiden. Det viser resultatene i NAF og Motors store ladetest.

Publisert Sist oppdatert

Da NAF og Motor kjørte den store rekkeviddetesten tidligere i sommer, ble bilene tatt til ladetest dagen etter.

Alle bilene ble testet ved Ionity-stasjon på Dal nord for Gardermoen (de tre Nissan-modellene ladet ved Grønn Kontakts CHAdeMO-ladere på samme sted).

Bilene kom til ladetesten med like forutsetninger: Oppvarmet etter minst to timers kjøring, og med en batterirest på under 10 prosent. Alle bilene skulle lades opp til 80 prosent.

Ved hurtiglading får du mest effekt når ladingen skjer i intervallet fra 10-20 prosent og opp mot 80. De siste prosentene blir ekstremt dyrere, slik en test vi utførte viste i sommer, fordi ladehastigheten faller når batteriet nærmer seg fulladet.

Kritiserer informasjonen

Bilenes ladekurver er svært ulike, viser testen.

Noen holder ganske stabilt det nivået som produsenten lover, andre er bare såvidt innom den ladeeffekten det annonseres med.

– NAF mottar henvendelser fra elbileiere og observerer i forum at elbileiere lurer på hvorfor de ikke får rekkevidden som stod omtalt i reklamen, og hvorfor ikke bilen deres lader med effekten som var lovet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Våre tester viser at det er store forskjeller på hvordan bilene lader og hvordan den såkalte ladekurven ser ut. Spesielt ser vi at jo høyere effekt bilen lader med, jo mer svinger ladekurven, sier han.

Noen modeller skiller seg ut:

– Audi e-tron SUV 55 er i særklasse og er en av få modeller som lader med en jevn ladekurve på 150 kW. Ellers er hovedregelen av du kun er innom makseffekten bilen lader med i korte intervaller, og det selv når du lader under optimale forhold. Noen biler er kun symbolsk innom makseffekten, sier Sødal.

Og det skal sies:

Det er flere merker som leverer på linje med markedsføringen. Hyundai opererer med tidsanslag for lading fra 0 til 80 prosent, og anslår en tidsbruk for Kona og Ioniq som svarer godt med med vår test.

Kaffepause

Andre er mindre presise. La oss bruke Jaguar I-Pace som eksempel:

«Bilen er utstyrt for å ta imot en ladeffekt på inntil 100 kW, og det betyr at du lett kan hurtiglade for 100 km kjøring på tiden det tar å drikke en kopp kaffe», heter det eksempelvis i brosjyren.

I vår ladetest mottok I-Pace de lovede 100 kW i fattige 44 sekunder, før den falt og stabiliserte seg rundt 77 prosent.

Kaffepause er så et tøyelig begrep at Jaguar selvfølgelig har sine ord i behold. Men NAF mener ordbruken kunne vært annerledes.

– Produsentene er flinke til å bruke ord som «inntil» og «opptil» når de omtaler rekkevidde og ladehastighet. Vi mener de med fordel kan være enda tydeligere på hva folk faktisk får for å bidra til å lære opp forbrukerne i den nye teknologien, sier Nils Sødal.

Slik lader bilene

Nedenfor finner du testresultatene for de 28 bilene som var med i testen.

Hvis du klikker på bildene av bilene nedenfor tallkolonnene kommer du til NAFs detaljerte gjennomgang av laderesultatetene på hver enkelt bil.

Her finner du blant annet en grafikk med ladekurven som viser i hvilken grad biler har ladet med større eller mindre effekt underveis. Ladekurven er en nyttig indikator på hvor lenge det lønner seg å lade bilen ved en hurtiglader.

Biler med batteripakke opp til 59,9 kWt

Bilmodell Batteri-størrelse Ladeintervall i testen Ladetid i testen Distanse på 30 min lading
VW e-Golf35,8 kWt10 til 80 prosent36 minutter140 km
VW e-Up36,8 kWt6 til 80 prosent62 minutter145 km
Seat Mii Electric36,8 kWt5 til 80 prosent61 minutter143 km
Skoda Citigo-e36,8 kWt7 til 80 prosent60 minutter148 km
Mini Cooper SE32,6 kWt7 til 80 prosent39 minutter193 km
Hyundai Ioniq38,3 kWt3 til 80 prosent53 minutter181 km
Nissan e-NV 20040 kWt5 til 80 prosent57 minutter81 km
Nissan Leaf 40 kWt40 kWt7 til 80 prosent54 minutter132 km
BMW i342,2 kWt7 til 80 prosent39 minutter179 km
MG ZS EV44,5 kWt2 til 80 prosent39 minutter202 km
DS 3 Crossback e-Tense50 kWt6 til 80 prosent36 minutter245 km
Opel Corsa e50 kWt7 til 80 prosent34 minutter246 km
Peugeot e-200850 kWt7 til 80 prosent33 minutter232 km
Peugeot e-20850 kWt3 til 80 prosent36 minutter245 km
Renault Zoe52 kWt9 til 80 prosent56 minutter185 km

Bilene hadde ulik batteri-rest da de kom inn til lading, men alle var under 10 prosent. Batteriene var oppvarmet etter minst to timers kjøring. Distanse på 30 min lading reflekterer kombinasjonen av ladetid og forbruk. Klikk på bildene under for å komme til nettsidene med alle detaljer fra ladetesten på hver enkelt bil. Kilde batteristørrelse: OFV.

<b>VW E-GOLF</b>
VW E-GOLF
<b>SEAT MII ELECTRIC</b>
SEAT MII ELECTRIC
<b>VW E-UP!</b>
VW E-UP!
<b>SKODA CITIGO-E iV</b>
SKODA CITIGO-E iV
<b>MINI COOPER SE</b>
MINI COOPER SE
<b>NISSAN E-NV200</b>
NISSAN E-NV200
<b>HYUNDAI IONIQ</b>
HYUNDAI IONIQ
<b>NISSAN LEAF (40 KWT)</b>
NISSAN LEAF (40 KWT)
<b>BMW I3</b>
BMW I3
<b>OPEL CORSA-E</b>
OPEL CORSA-E
<b>MG ZS EV</b>
MG ZS EV
<b>DS 3 CROSSBACK E-TENSE</b>
DS 3 CROSSBACK E-TENSE
<b>PEUGEOT E-208</b>
PEUGEOT E-208
<b>PEUGEOT E-2008</b>
PEUGEOT E-2008
<b>RENAULT ZOE</b>
RENAULT ZOE

Biler med batteripakke over 60 kWt

Bilmodell Batteri-størrelse Ladeintervall i testen Ladetid i testen Distanse på 30 min lading
Opel Ampera-e60 kWt6 til 80 prosent84 minutter199 km
Nissan Leaf e+ 62 kWt62 kWt1 til 80 prosent46 minutter225 km
Hyundai Kona64 kWt4 til 80 prosent53 minutter284 km
Kia e-Niro64 kWt7 til 80 prosent50 minutter266 km
Kia e-Soul64 kWt6 til 80 prosent51 minutter263 km
Porsche Taycan79,2 kWt7 til 80 prosent24 minutter372 km
Mercedes EQC80 kWt6 til 80 prosent38 minutter262 km
Jaguar I-Pace90 kWt8 til 80 prosent49 minutter212 km
Audi e-tron 5595 kWt3 til 80 prosent28 minutter319 km
Audi e-tron Sportback 5595 kWt3 til 80 prosent30 minutter343 km
Tesla Model 365 kWt8 til 80 prosent29 minutter456 km
Tesla Model S87 kWt6 til 80 prosent45 minutter386 km
Tesla Model X87 kWt8 til 75 prosent49 minutter264 km

Bilene hadde ulik batteri-rest da de kom inn til lading, men alle var under 10 prosent. Batteriene var oppvarmet etter minst to timers kjøring. Distanse på 30 min lading reflekterer kombinasjonen av ladetid og forbruk. Klikk på bildene under for å komme til nettsidene med alle detaljer fra ladetesten på hver enkelt bil. Kilde batteristørrelse: OFV.

<b>OPEL AMPERA-E</b>
OPEL AMPERA-E
<b>NISSAN LEAF E+ (62 KWT)</b>
NISSAN LEAF E+ (62 KWT)
<b>KIA E-SOUL</b>
KIA E-SOUL
<b>HYUNDAI KONA</b>
HYUNDAI KONA
<b>KIA E-NIRO</b>
KIA E-NIRO
<b>MERCEDES-BENZ EQC</b>
MERCEDES-BENZ EQC
<b>JAGUAR I-PACE</b>
JAGUAR I-PACE
<b>PORSCHE TAYCAN 4S</b>
PORSCHE TAYCAN 4S
<b>AUDI E-TRON 55</b>
AUDI E-TRON 55
<b>AUDI E-TRON SPORTBACK 55</b>
AUDI E-TRON SPORTBACK 55
<b>TESLA MODEL 3</b>
TESLA MODEL 3
<b>TESLA MODEL S</b>
TESLA MODEL S
<b>TESLA MODEL X</b>
TESLA MODEL X
<b>TESTEN</b> ble gjort på Ionity, Dal.
TESTEN ble gjort på Ionity, Dal.