– Velg de ladeopertaørene som har en prisstruktur som er tydelig og enkel å forstå, sier Johnsen som sitter i Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget.
– Hareide har rett i det han sier om ladestrukturen. Eller rettere: Mangelen på struktur, sier Johnsen til Motor.
Prisjungel
Eksperter i NAF har laget en oversikt som viser jungelen av priser – på én modell ved lading i en halvtime. Kortere eller lengre ladetid gir andre priser. Og alle biler har forskjellige priser.
Tor Andre Johnsen påpeker at enkelte operatører har en fastpris som gjør det noe mer oversiktelig.
– Circle K er et av de få selskapene som faktisk har en fastpris. Du vet hva du betaler når du stopper der. Det skal de ha honnør for. Og ja, Tesla har en lavere pris. Men det er jo en del av hele pakka med Tesla, sier Johnsen som mener andre selskaper tar seg uforholdmessig godt betalt.
- Ionity er umoralsk høyt priset, sier han.
Annonse
Kan forlange
Johnsen mener myndighetene trygt kan forlange at ladeoperatørene kommer med bedre løsninger.
– Vi subsidierer jo dette tungt, så det er bare naturlig at vi stiller noen krav slik at forbrukerne får det de skal. Men også forbrukerne må bruke sin makt, og velge de ladeoperatørene som har en klar prisstruktur, sier Tor Andre Johnsen.