BEDRE OVERSIKT: Statsråd Knut Arild Hareide (KrF) mener elbilistene må få bedre prisinformasjon.Foto: PETER RAAUM
Hareide vil ha orden på priskaoset:
– Vi må stille krav som gjør ladeprisene enklere
Forbrukerne er i praksis uten muligheter til å finne ut hva det egentlig koster å lade elbilen på landets ladestasjoner. Nå vil samferdselsminister Knut Arild Hareide ha bedre løsninger.
– Det er ikke tvil om at vi trenger større forutsigbarhet for oss som er kunder, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor.
Dette regnearket illustrerer hvor vanskelig det er å få oversikt:
Det viser hva det koster å lade en Tesla Model 3 i 30 minutter på landets ulike ladestasjoner. Prisene er annerledes hvis du lader kortere eller lengre. Og de er selvfølgelig helt forskjellige for hver eneste bilmodell.
Styrer ikke prisene
Sist uke åpnet Hareide Circle Ks nye storstasjon ved E18 i Bamble. Ikke en god, gammel bensinstasjon. Men et gigantisk veiserviceanlegg med døgnhvileplass for langtransportsjåfører, rasteplass, 12 pumper for bensin, diesel, biodrivstoff og AdBlue, tømmestasjon for bobiler, lekeplass for ungene – og ladeplass for elbiler, klargjort for 40 ladestolper fra Circle K og Tesla Supercharger.
Det aller meste med en tydelig prislapp. Men prisen på ladetjenestene finner du ingen steder på det 36 mål store området, bare på nettet.
kW-prisen spriker fra 1,70 kroner hos Tesla til 5,99 kroner på det meste hos Circle K. Hadde det vært Ionity-stolper der også, ville prisen for å lade en Model 3 for én mils kjøring variert fra 2,02 til 11,01 kroner. Avhengig av hvilken ladestolpe du valgte.
– Bør det være et system og en prisstruktur som gjør det mulig å finne fram for forbrukerne?
– Ja! Jeg har ikke styrt prisene på bensin- og dieselpumpene, og det skal jeg heller ikke gjøre med ladestasjonene. Men du får god oversikt over hva det koster når du svinger inn på en bensinstasjon, det må det være et mål at du får hvis du skal lade også, sier Hareide.
Elbilene utgjør en stadig større del av bilparken, og regjeringen har fastholdt ambisjonen om at alt nybilsalg fra 2025 skal være av elektriske biler. Det krever en bedre infrastruktur enn i dag, både på utbredelse og funksjonalitet.
– Dette er en umoden bransje ennå, hvor man trenger å få systemene opp å gå. Men det er ikke tvil om at vi trenger større forutsigbarhet for oss som er kunder, sier Hareide.
– Jobb nummer en er å bygge en ordentlig infrastruktur. Det viktigste er stadig å kunne komme en plass der du kan lade hurtig. Men prisoversikten dere har laget viser at også den siden blir viktig å jobbe med fremover, legger han til.
–Vi trenger å arbeide med dette både på pris og brukervennlighet, hvis vi ønsker at flere skal kjøpe elbil. Og det ønsker vi, sier Hareide.
Kompliseres
Han vil ikke mene noe om det store spriket i priser. Men sier:
– Vi skal ha sunn og god konkurranse, og vi kan stille krav der vi gjør det enklere for forbrukeren, både på pris og system.
– Det er selvfølgelig noen utfordringer fordi vi er i en tidlig startfase hvor mye ennå skal utvikles. Det handler ikke bare om pris, men også om kompleksitet. De mange og ulike app-systemene kan være til frustrasjon, enten du låner en bil med en uvant løsning eller går tom for batteri på mobilen, sier Hareide til Motor.
Prisbildet kompliseres fordi noen bilprodusenter, med Tesla i spissen, har gjort ladekostnadene til en del av det store bilregnestykket ved å bygge en egen infrastruktur.
Andre produsenter baler med andre modeller, uten at de gjør forbrukerne så mye klokere. Hvor skal de se for inspirasjon?
Annonse
Se til telekom
Iman Winkelman, leder for Virke Servicehandel, anbefaler næringen å studere utviklingen som telekombransjen har gjennomgått de siste 30 årene.
– I gamle dager stod vi med vår fasttelefon og betalte for tellerskritt. Jeg husker mine foreldre advarte om at jeg ikke måtte bruke telefonen for mye. Med ny teknologi og dynamiske prismodeller har telekom fått en helt annen utbredelse enn om vi hadde fortsatt med tellerskritt. Det er viktig med høy adopsjon. Hvis man investerer mye i ladeinfrastruktur, så er det viktig at den har høy utnyttelse. Og det fordrer gode prismodeller.
– Hvem er det sitt ansvar å få fasong på dette?
– Selskapene er i konkurranse og har ikke lov til å samarbeide. Noe av dette vil bedres med en ny EU-lovgivning, som blant annet stiller krav til tydeligere merking. Men aktører kan skaffe seg konkurransefortrinn ved å være langt fremme i utviklingen av prismodeller som enkle å forstå, sier Winkelman til Motor.