<b>UNDER UTVIKLING: </b>Model Y kan bli bygget på en radikalt ny og rimeligere måte i Berlin.
UNDER UTVIKLING: Model Y kan bli bygget på en radikalt ny og rimeligere måte i Berlin.

— Model Y for Europa blir ganske annerledes:

Musk-melding gir rykteflom om lengre rekkevidde

Elon Musk bekrefter ny batteriteknologi og ny måte å bygge bil på for Berlin-fabrikken.

Publisert Sist oppdatert

Teslas toppsjef Elon Musk har bekreftet at den nye batteriteknologien han annonserte under «batteridagen» 22. september skal brukes i Tesla Model Y-bilene som blir produsert i Europa.

Såkalt strukturell batteridesign med en ny og større type battericeller (kalt 4680, etter målene på cellen som er 46 mm i diameter og 80 mm i lengde), skal kunne lagre fem ganger så mye energi og yte seks ganger så mye kraft som dagens batterier, samtidig som prisen reduseres til det halve.

Det var via Twitter, som så ofte tidligere, at nyheten ble bekreftet.

Ny produksjonsmetode

Produksjonsprosessen skal skje i den nye fabrikken som er under oppføring i Brandenburg utenfor Berlin («Giga Berlin»).

Denne går blant annet ut på at bilens chassis integrerer batteriene i stedet for at disse utgjør en egen del.

Ved at strukturelle deler av batteriet elimineres, vil det spares mye vekt, ifølge Elon Musk.

Dessuten vil det gjøre bilenes struktur mye stivere. Flere eksperter mener denne metoden vil sette en helt ny standard på dette feltet.

Koster mye mindre

I tillegg til vektbesparelsen og rekkeviddeøkningen, vil mer effektive produksjonsprosesser sørge for at kostnadsnivået går radikalt ned. Musk satser på at kostnaden per kilowattime vil halveres.

Og, for bilkjøperen, rosinen i pølsa: Rekkevidden kommer til å bli vesentlig forlenget, etter hvert med over 50 prosent.

I fabrikken i Berlin vil 4680-battericellene og den integrerte batteristrukturen benyttes, dessuten vil karosseriet settes sammen av bare to hoveddeler.

Vil ta et par år

Det ser i skrivende stund ut til at Tesla Model Y-produksjonen for Europa ikke vil komme i gang før i annet halvår 2021.

Det dreier seg om ganske radikale endringer i måten å produsere biler på, og de nye metodene skal introduseres over tid. Elon Musk skjuler ikke at det er risiko forbundet med dem:

— Mye ny teknologi skal på plass i Berlin, noe som innebærer betydelig produksjonsrisiko, tvitrer han – samtidig som han bekrefter at også fabrikkene i Fremont og Shanghai vil ta i bruk samme teknologi.

Flere nettsteder i USA har de siste dagene meldt at de europeiske Model Y-bilene vil få kraftige forbedringer. Ett av dem er YouTuberen «Bearded Tesla Guy», «den skjeggete Tesla-fyren» fritt oversatt, som hadde den posten før helgen:

Powered by Labrador CMS