<b>NYTT BATTERI:</b> Den nye batteriet kan lades på to-tre minutter. Bildet viser et litiumion-batteri fra Toyota Prius.
NYTT BATTERI: Den nye batteriet kan lades på to-tre minutter. Bildet viser et litiumion-batteri fra Toyota Prius.

«Vi er i rute med faststoffbatteriet»:

Toyota forbereder sin elbilrevolusjon

Toyota kommer sent til elbildansen, men ting taler for at de kommer godt. Drivlinjesjefen bekrefter nå at helelektriske biler med faststoffbatteri kommer i produksjon i 2025.

Publisert Sist oppdatert

De siste årene er det kommet mange motstridende signaler fra verdens største bilprodusent, Toyota, om hva slags elbil-planer de har.

I 2017 kunne vi fortelle at det forelå planer om å lansere hele ti nye elbiler tidlig i 2020-årene, men den tiden nærmer seg nå med stormskritt.

Hybrider og hydrogen først

I mellomtiden har de levd høyt på sin hybridløsning, som har gjort dem til verdensledere innenfor den teknologien – samtidig som de har holdt gjennomsnittlige utslippsnivåer innenfor gjeldende regelverk.

Toyota har dessuten vært en ledende aktør sammen med koreanske Hyundai på det – foreløpig forsvinnende lille – hydrogenbilmarkedet, med sin Mirai, som nå kommer i helt ny utgave.

Angående elbiler, har de lenge holdt foten på bremsen.

I 2018 mente Toyotas Europa-sjef Didier Leroy at det ikke ville være mulig å få solgt elbiler, og så sent som i fjor fikk vi høre fra Toyotas Nord-Amerika-sjef Jack Hollis at de ikke anså at det var noen etterspørsel etter batterielektriske biler.

På terskelen til elbil-alderen

Likevel lanserte de sin første elbil for massemarkedet mot slutten av fjoråret - en elektrisk C-HR for det kinesiske markedet, og det ble igjen fortalt om fremtidige, storstilte elbilplaner.

Tidligere i år kom de så langt tydeligste signalene om at selv hybrid-kongen Toyota ikke har tenkt å bli sittende lenger på gjerdet angående satsing elbil.

Et storstilt samarbeid med Panasonic i form av et selskap dannet som partnerskap ble igangsatt.

Den japanske bilgiganten fører også samtaler med andre ledende batteriprodusenter, som kinesiske CATL og japanske Toshiba.

<b>MÅLET ER FASTSTOFF:</b> Denne illustrasjonen demonstrerer faststoffbatteriets fordeler: Det er mer kompakt og har høyere energitetthet. Dessuten er det mindre brannfarlig.
MÅLET ER FASTSTOFF: Denne illustrasjonen demonstrerer faststoffbatteriets fordeler: Det er mer kompakt og har høyere energitetthet. Dessuten er det mindre brannfarlig.

Panasonic er partner

Forskning og utvikling med tanke på å serieprodusere faststoffbatterier pågaår i samarbeid med Panasonic og det er sjefen for drivlinjer hos Toyota, Keiji Kaita, som nå bekrefter at det går etter planen.

- Toyota er i rute til å starte produksjon, i begrenset omfang, av faststoffbatterier for elbiler i 2025, sier han i et intervju med Automotive News.

Ingeniørene har bygget et kjørbart konseptkjøretøy og har montert prototyper på faststoff-batterier i det, forteller Kaita.

Utviklingen foregår i et samarbeidsforetak med Panasonic, som heter Prime Planet Energy & Solutions Inc., med 5.100 ansatte hvorav 2.400 i et kinesisk datterselskap.

Ting tar tid

Faststoff-batterier, der den flytende elektrolytten erstattes av fast (derav navnet), har potensial til å revolusjonere elbil-industrien, men sannsynligvis ikke før etter neste generasjon litiumion-baserte biler.

Utfordringen foreløpig er å finne en måte å gjøre den svovel-baserte elektrolytten Toyota har satset på både tett og fleksibel samtidig, uten å redusere batteriytelsen.

Produksjonen må dessuten foregå i ekstremt tørre omgivelser, noe som vanskeliggjør storskalaproduksjon med dagens teknologi.

<b>ELBILPLATTFORM: </b>Toyota er i ferd med å utvikle en dedikert produktplattform for batterielektriske biler, i samarbeid med Subaru.
ELBILPLATTFORM: Toyota er i ferd med å utvikle en dedikert produktplattform for batterielektriske biler, i samarbeid med Subaru.

Poseceller

Prototypene er designet som poser, gruppert i moduler og plassert i en batteripakke. At teknologien er lovende er det liten tvil om.

Toyota hevder ifølge Automotive News at prototype-cellene, i tillegg til å ha bortimot dobbelt så høy energitetthet som klassiske litiumion-batterier, kan lades fullt opp på 15 minutter.

Målet er at de ikke skal ha større kapasitetstap enn ti prosent over 30 år.

Det er ikke bare Toyota som interesserer seg for faststoffbatterier. Volkswagen har også fått øyenene opp for potensialet i denne teknologien. De har investert i batteriselskapet QuantumScape.

Også disse har uttalt at de håper å ha faststoffbatterier klare for produksjon innen 2025.

Powered by Labrador CMS