VARSLER BATTERI: Toyotas toppsjef Akio Toyoda annonserer samarbeid med Panasonic om et selskap som skal utvikle og produsere elbilbatterier. Foto: Toyota

Inngår partnerskap med batterikjempe:

Trapper opp mot elbil-produksjon

Toyota tar et nytt steg mot produksjon av helelektriske biler. Nå går de offisielt sammen med Panasonic om et selskap som skal utvikle og produsere elbilbatterier.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota og Panasonic går sammen for å produsere neste generasjon elbilbatterier.

Det nye selskapet skal hete Prime Planet Energy and Solutions og skal etter planen være i drift i april. Eierskapet fordeles mellom Toyota og Panasonic i forholdet 51/49 prosent.

Det skal fra starten arbeide med utvikling og produksjon av såkalte prismatiske litiumion-battericeller. Slike celler skiller seg fra de som oftest brukes i elbilbatterier, som pungceller og sylindriske celler.

Faststoff

Minst like interessant er det at de to partnerne også skal utvikle og sette i produksjon av det de kaller mer avansert energilagring, som faststoffbatterier.

Toyota har tidligere sagt at de vil bringe slike batterier på markedet i første halvdel av 2020-tallet.

Fordelen med faststoffbatterier, der man erstatter flytende elektrolytt med en i fast form, er at de har høyere energitetthet og er mindre brannfarlige.

De tar mindre plass – og kan gi lengre rekkevidde.

AMBISIØST ELBILPROGRAM: Toyota har mer langsiktige planer for å bli store på elbil i fremtiden. De viste denne paletten mulige fremtidsprodukter i forbindelse med bilutstillingen i Shanghai i april 2019.

Tilbys andre

Og denne teknologien er ikke beregnet kun for kjøretøy fra Toyota, men fellesforetaket kommer også til å tilby den til alle kunder, «på bred og stabil basis», som det heter i fellesuttalelsen fra Toyota og Panasonic.

Det skal produseres batterier både i Japan og i Kina og fellesforetaket vil ha rundt 5100 ansatte.

Samarbeidet om batteriproduksjon kommer i tillegg til andre aktiviteter de to selskapene planlegger, som å kombinere sine teknologier i utviklingsprosjekter som har som mål å skape såkalte «smarte byer».

MÅLET ER FASTSTOFF: Denne illustrasjonen demonstrerer faststoffbatteriets fordeler: Det er mer kompakt og har høyere energitetthet. Dessuten er det mindre brannfarlig.

Forbereder elbil-offensiv

Avtalen mellom Panasonic og Toyota er en ny etappe på veien mot en fullskala satsing på elbiler fra Toyotas side, som de annonserte svært tydelig i 2019.

Den største japanske bilprodusenten snakker ikke bare med Panasonic, men også med andre batterikjemper som kinesiske CATL og japanske Toshiba.

De har også nylig inngått en avtale med kinesiske BYD om å utvikle elbiler – og batterier – i fellesskap. Denne avtalen trer i kraft i år. Toyota samarbeider dessuten med både Subaru og Mazda, også på elbil-området.

ER I GANG: Crossoveren C-HR selges som elbil i det kinesiske markedet. Den ble lansert i fjor.

Godt med hybrid

Toyota har svært lenge klart seg bra med sin ledende hybridteknologi, som har gjort dem i stand til å overholde stadig strengere utslippskrav og opprettholde sin stilling som en av verdens største bilprodusenter – og dessuten med god lønnsomhet.

Det blir imidlertid nå stadig mer tydelig at de legger mye av sin tyngde bak lanseringen av helelektriske biler.

I fjor viste de sin første helelektriske modell for masseproduksjon siden den elektriske RAV4-modellen som kom i 2010, nemlig CH-R EV (kun for det kinesiske markedet) og annonserte tre elbiler innen utgangen av 2021.