Toyota-sjef tviler på elbil-regnestykkene:
«Elbiler? Det finnes ingen etterspørsel»
Toyota-ledelsen gjentar sin skepsis mot de batterielektriske bilene. – Jeg ser ikke noe bevis for at det er etterspørsel i markedet etter elbiler, sier Jack Hollis, sjef for Toyota i Nord-Amerika.
DETTE ER SAKEN: Toyota har i mange år satser tungt på hybrider, er tidlig ute med hydrogenbiler, og har varslet at de batterielektriske bilene kommer. Etter hvert.
Toyota arrangerte en rundebordskonferanse med en gruppe journalister under bilutstillingen i Los Angeles sist uke, og blant de inviterte var en journalist fra elbilnettstedet Electrek.
Han ble så overrasket over Toyota-toppens blanke avvisning av de batterielektriske bilene at nettstedet publiserte ut direkte utdrag fra samtalen, riktignok i en redigert form.
Les også: «Hvor i h…. kan man selge en elbil?»
Måtte velge
Her er noen utdrag:
– Los Angeles-utstillingen har inneholdt noen oppsiktsvekkende lanseringer med Fords elektriske Mustang Mach-e og Volkswagens tunge satsing på elbiler. Hvorfor ser Toyota utviklingen så annerledes?
– Flott spørsmål. For det første tror jeg ikke Volkswagen hadde så mye valg. De havnet i en situasjon hvor de måtte velge, og de valgte elektrifisering. Man kan diskutere om det er etterspørsel i markedet for elbiler. Jeg ser ikke noe bevis på det. Men ethvert selskap må gjøre sine egne valg.
– Og Ford?
– Jeg er glad Ford går for det. De bruker sin mest ikoniske og mest kraftbaserte modell og klistrer «elektrisk» til den, kanskje fordi de er usikre på etterspørselen. De bruker gjenkjennelsen i Mustang-navnet som hjelp. Vi får se hvordan det går.
Les også: Toyota tar lekkert hydrogen-steg
Hydrogen-etterspørsel?
– Dere sier dere satser der etterspørselen er. Men dere satser på hydrogenbiler, selv om det er større etterspørsel etter batterielektriske biler?
– Hvordan vet du at det er større etterspørsel etter batterielektriske biler enn hydrogen? Dette er akkurat som med hybridene, da vi begynte med dem. Da var logikken knyttet til hva bilistene trenger og hvordan de bruker bilen. Vil en person helst lade i tre timer, eller fylle på fem minutter?
– Med 150kW-hurtiglading nærmer vi oss en ladetid som matcher tiden det tar å fylle drivstoff på en bil…
– Det er kanskje sant, men jeg har ikke sett det ennå. Jeg har ikke sett forskning på det, eller sett det bevist. Bruk av batterier ser ut til å være et område industrien utforsker før forbrukeren er riktig klar. Toyota tror vi må gå denne veien steg for steg.
Les også: Satser stort på utskjelt teknologi
Se på Norge
– Er du kjent med at det vil være over 100 elbilmodeller på markedet innen fem år?
– Jeg vet. Det kan ende opp som noe fantastisk, eller det kan bli en kamp blant alle disse om to prosent av bilmarkedet. Jeg kjenner ikke til økonomien hos alle, men det ser ikke ut som noen tjener penger på elektriske biler. Det er en slags etterspørsel drevet av insentiver. Se bare på Norge. Jeg tror den amerikanske økonomien for alltid vil fortsette å være en veldig etterspørsel-drevet økonomi.
– Så hvis etterspørselen en gang kommer, vil dere da kunne bytte til batterielektriske biler?
– Jeg er fast i troen på Toyotas evne til å løse problemer. Hvis problemet er å fylle etterspørsel etter elbiler, så vil vi være der.