FULL ELBIL-SATSING: Med en helt ny plattform og nytt, effektivt batteri, kaster Toyota seg inn i racet om elbil-kundene. Med Concept-i viser sjefen for forskning og utvikling i Europa og USA, Didier Leroy, hva vi kan vente oss litt inn på 20-tallet. Foto: Rune Korsvoll
Nytt batteri dobler rekkevidden:
Toyota med 10 elbiler tidlig i 2020-årene
Etter mange år med full satsing på hybrider og hydrogenbiler, kaster Toyota seg nå med full kraft inn i elbilracet. Tidlig på 2020-tallet skal fabrikken ha «mer enn ti» elektriske bilmodeller på veien. Den første kommer i 2019. Det mest spennende er Toyotas nye batteri som skal doble rekkevidden og lades på noen minutter.
Toyota har i dag ingen rene elbiler og kommer sent inn i kappløpet om elbilkundene.
Hvor viktig det er for Toyota å ta igjen de andre bilprodusentene, viser det faktum at toppsjefen selv, Akio Toyoda, nå leder en spesial-gruppe med ingeniører og designere som utvikler de nye elbilene.
På Tokyo-utstillingen i høst viste Toyota to elektriske konseptbiler under navnet Concept-i.
Fabrikkens første elbil blir etter alt å dømme en toseters bybil. Den har en rekkevidde på 300 kilometer, er bare 2,5 meter lang og dermed super-enkel å parkere.
Den andre bilen er et større, femseters «flaggskip», som i tillegg er selvkjørende. Denne vil vi neppe seg på veien før godt inn på 2020-tallet.
Ifølge Toyota, er planen å introdusere de nye elbilene i Kina først, deretter i Japan, USA og Europa.
Nye, effektive batterier
Toyota forventer et gjennombrudd i batteriteknologi, som skal overvinne dagens begrensninger når det gjelder rekkevidde, treg lading og høy pris. Det nye «solid state»-batteriet har faste i stedet for flytende elektrolytter.
– De nye batteriene vil gi minst 50 prosent mer effekt og dermed en dobling av rekkevidden sammenliknet med litium-ion batteriene som brukes i dagens elbiler. Dessuten vil ladetiden på batteriet halveres, sier sjefen for Toyotas forskning og utvikling, Kiyotaka Ise til motor.no
– I tillegg kan batteriene med faste elektrolytter arbeide med høy temperatur. De trenger derfor ikke utstyr for kjøling slik som dagens batterier. Det betyr at de tar mindre plass og heller ikke blir dyrere enn dagens batterier, sier Ise, som sier at de nye batteriene vil være ferdig utviklet og klare for bruk kort tid etter 2020.
Annonse
11 millioner Prius Hybrid
I 2014 trakk Toyota seg fra avtalen med Tesla om å bygge elektriske utgaver av SUV-en Rav4. Siden har Toyota vært skeptiske til elektriske biler og satset fullt og helt på hybrider og hydrogen-elektriske biler.
– Prius kom på veien i 1997 og siden har vi solgt 11 millioner bensin-elektriske hybridbiler. Den kunnskapen vi har tilegnet oss på batterier, elektriske motorer og styringsenheter, vil være svært nyttig og gi oss en rask start i satsingen på elektriske biler, sa Toyota under pressekonferansen mandag.
I 2030 planlegger Toyota et årlig salg av 5,5 millioner hybrider, ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler.