FORNYES: Tidlig neste år kommer Hyundai Kona allerede i oppgradert versjon, etter drøye to år på markedet.
Foto: HYUNDAI MOTORS
Hyundai piffer opp Kona Electric:
Hyundai oppgraderer elektrisk bestselger
Folke-elbilen som kan utfordre Tesla på rekkevidde får oppgraderinger av både design, teknologi og praktiske løsninger.
Hyundai Kona
- Kompakt crossover lansert i 2018
- Tilbys med både bensin- og dieselmotor, som hybrid og som elbil (Kona Electric)
- Har markert seg med en av elbilene på markedet med lengst rekkevidde.
- Kona Electric kom hele 568,4 km i vår rekkeviddetest i sommer
Det er registrert over 9000 Kona Electric på norske skilter siden bilen ble introdusert i markedet - 53.000 er solgt i Europa totalt og over 120.000 globalt.
Hyundai har allerede gjort noen endringer på modellen - blant annet ved å tilby bedre støydemping og ved å øke rekkevidden - takket være nye dekk med lavere rullemotstand.
Midtlivs-oppdateringen
Nå kommer den første mer gjennomgripende ansiktsløftningen og den koreanske produsenten foretar en hel del oppdateringer på suksessmodellen sin.
Kona kommer i den fornyede utgaven til Norge i første kvartal 2021.
Oppdateringene gjelder både designen, teknologien og de praktiske løsningene.
Bildeserie - bla med piltastene eller pilene øverst på bildene:
— Med nye Kona Electric viser vi at Hyundai satser fullt ut på nullutslippsbiler, sier toppsjef for markedsføring og produkt i Hyundai Motor Europe, Andreas-Christoph Hofmann.
— Dette gjennom å tilby våre kunder forbedrede assistanse- og sikkerhetsfunksjoner, som gjør bilen til en enda mer attraktiv pakke.
Ny grilldesign
Men bilen har også fått en designmessig oppdatering. Fronten har fått en helt lukket og ren grilldesign, flankert av LED-kjørelys.
De nye hovedlysene har fått en skarpere design, som strekker seg rundt bilens hjørner. Lampene byr nå på full-LED teknologi.
Videre er de karakteristiske hjulbuene nå lakkert i bilens farge, i den hensikt å gi bilen et mer sofistikert utseende. Bak har bilen fått oppgradert LED-signatur, og en redesignet støtfanger.
Den fornyede versjonen har også blitt 2,5 centimeter lengre enn den forrige utgaven, så den ser mindre stump ut - målet har vårt å gi den et mer dynamisk preg.
Fornyet indre
Kona Electric får nå for første gang et heldigitalt instrumentpanel bestående av en 10,25-tommers skjerm. I høye utstyrsgrader leveres bilen med en infotainment-skjerm som også er en 10,25-tommer.
Systemet kombinerer multimedia- og nyttefunksjoner, inkludert Bluelink, Hyundai Live, Apple CarPlay og Android Audio.
Bilen får også stemningsbelysning i fotbrønnene foran.
Forbedret sikkerhet
Kona Electric hadde fra før en del sikkerhetssystemer, som nå suppleres med ryggeradar med kollisjonsassistent (RCCA) og med en blindsonevarsler med kollisjonsassistent (BCA). Dette er systemer som griper aktivt inn og bremser dersom en kollisjon er nært forestående.
Bilen har også fått varsling når bilen foran kjører av gårde i kø eller ved trafikklys (LVDA), Safe Exit Warning (SEW) som varsler om at en bil er på vei inn i blindsonen når man skal åpne dørene, og baksetevarsling (RSA) som gir varsel dersom man kan ha glemt et barn eller et dyr i baksetet.
Oppgraderte Kona Electric blir tilgjengelig i første kvartal 2021.
Overvant leveringsproblemene
Da kom Hyundai med sin kompakte crossover Kona i helelektrisk versjon i 2018, var etterspørselen massiv - her kom omsider en elbil til folkelig pris med en mer enn anstendig rekkevidde.
Opel Ampera-e hadde riktignok allerede den rollen, men ventetiden på levering gjorde den uaktuell for svært mange.
Snart viste nettopp tilgangen på nok biler seg også å være et problem for Kona. Også den kunne kun leveres med dråpeteller den første tiden, og frustrerte kunder måtte smøre seg med tålmodighet eller velge noe annet.
Det problemet ble løst da den europeiske fabrikken i Tsjekkia i mars i år satte i gang produksjonen og kundene får nå bilene sine relativt raskt.
I mellomtiden har den elektriske Kona bekreftet at den er rekkeviddekongen blant folkebilene - ikke minst i Motor og NAFs rekkeviddetester.