KLAR FOR LEDERTRØYA: Hyundai vil bli elbilselger nummer 1 i Europa, og har mål om å selge 80.000 elbiler i Europa i 2020. Foto: Hyundai Motor
Rekkeviddebomben Kona:
– Snart slutt på venting og kø
Hyundai varsler at de kutter leveringstidene for europeiske Kona electric-kunder drastisk, og åpner europeisk produksjon av bilen i Tsjekkia fra mars 2020. Det er gode nyheter for norske elbilkunder.
DETTE ER SAKEN: Hyundai Kona Electric skal produseres i Europa og produksjonen tredobles.
Elbil-etterspørselen etter nullutslippsbiler er som kjent tiltakende i Europa – i stor grad fordi produsentene, grunnet nye utslippskrav, nå pøser ut nye modeller, blant annet potensielle storselgere her hjemme som VW ID. 3 og ID. 4, Ford Mustang e-Mach og Skodas iV-SUV.
Hyundai Kona electric har vært en svært etterspurt modell og oppnådde nylig imponerende lang rekkevidde i Motor og NAFs store rekkeviddetest – over 40 mil på vinterføre fra Oslo opp til Dovrefjell.
Siden bilen kom på markedet i 2018 har mottakelsen i markedet langt overgått forventningene og registreringstallene har ikke imponert like mye som rekkevidden.
Dette er nemlig en av modellene det har vært til dels svært lang ventetid på i Norge, fordi importøren har slitt med å få levert nok biler fra fabrikk.
Tar grep
Den økte etterspørselen gjør imidlertid nå at Hyundai annonserer at de tar grep gjennom å tredoble produksjonen av modellen.
Det viktigste tiltaket skjer i mars, når selskapet starter europeisk produksjon av den elektriske crossoveren ved fabrikken i Tsjekkia. I tillegg økes kapasiteten på den eksisterende produksjonslinjen i Ulsan i Korea.
Den økte kapasiteten gjør ifølge Hyundai at de nå vil bli rustet for enda høyere etterspørsel.
Les også: Her er våre Hyundai-tester
Vil være størst
I 2020 har Hyundai som mål å levere over 80.000 elektriske biler til europeiske markeder. Dette inkluderer Kona electric, Ioniq electric og – mer anekdotisk inntil videre – hydrogenbilen Nexo.
Dermed forventer Hyundai å bli Europas største elbilleverandør i 2020.
– Vi lytter til våre kunder, og har tatt denne beslutningen for å møte økt etterspørsel etter våre elektriske biler. Flere og flere mennesker bekymrer seg over hvordan deres bilvalg påvirker klimaet, og vi ser et enormt potensiale for elbiler i det europeiske markedet, sier president og toppsjef Dong Woo Choi i Hyundai Motor Europe.
– Dette valget reflekterer Hyundais fremtidsrettede tankesett, og vil bidra til å styrke vår posisjon som en leder i fremtidsmobilitet.
Les også: Hyundai satser 318 milliarder på selvkjøring og flyvende biler
Forbedret leveringssituasjon
Hyundai har i dag det som utvilsomt er markedets til nå største utvalg av elektrifiserte drivlinjer – fra 48 volts mildhybrider, via fullhybrider og ladbare hybrider, til elbiler og hydrogenelektriske biler (der de hydrogenmatede brenselcellene ombord genererer strøm til å drive bilen).
Ifølge importøren merker Kona electric-kundene allerede endringene som nå skjer, og Hyundai Norge hevder at alle som har bestilt modellen vil få sin bil innen sommeren.
Videre lover de at den som bestiller en ny Kona i dag kan man forvente å få bil til sommerferien.
Til høsten venter importøren en helt normalisert leveringssituasjon i det norske markedet, takket være den kraftige kapasitetsøkningen og mer lokal produksjon.
– For Hyundai Motor Norway og våre kunder er dette veldig hyggelige nyheter. Vi har kontinuerlig jobbet med å få ned leveringstiden i markedet, og at det nå tas omfattende grep for Europa og Norge er nøkkelen som gjør at vi får en normalisering i løpet av få måneder, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– Vi har i tillegg svært god erfaring med den tsjekkiske fabrikken, som blant annet produserer Tucson og i30. Den korte leveringstiden fra fabrikken gjør oss enda bedre rustet for etterspørselen fremover. Kona electric er en av Norges mest populære biler, og det forventer vi at vil tilta nå som man kan få bil raskt.
Les også: Lanserer elbil for hippier
Øker rekkevidden
Som vi nylig har omtalt, øker Hyundai rekkevidden på Kona electric til over 480 kilometer (oppgitt). Denne endringen sammenfaller med produksjonsstart i Tsjekkia.
I tillegg til oppjusteringen av rekkevidden hevder Hyundai å ha forbedret kjøreegenskapene, gjennom endringer i fjæringsoppsettet.
Som følge av nye reguleringer fjernes også knappen for å slå av VESS (Virtual Engine Sound System), som er et lydsystem designet for å simulere en lav summende motorlyd i lave hastigheter.
Tidligere har man kunne slå av dette systemet under kjøring, men nye regler for fotgjengersikkerhet gjør at dette systemet i fremtiden alltid vil være påslått når man kjører i hastighet opp til 30 km/t.