I 2017 innførte EU og EØS-landene en ny målemetode for energiforbruk for personbiler kalt WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ), for å erstatte den gamle NEDC-metoden, (New European Driving Cycle),,som ble innført tidlig på 70-tallet og var basert på laboratoriemålinger med et kjøremønster som var høyst urealistisk.
Med WLTP-metoden måles bilene over en lengre avstand, og i lenger tid, fordelt på fire ulike hastighetsprofiler, fra langsomt (under 60 km/t), til ekstra raskt. (opptil 131 km/t). Temperaturen under testsyklusene er 23 grader. Gjennomsnittshastigheten er økt, maksimal hastighet likeså.
Dette gjør at WLTP jevnt over gir et høyere, og i gjennomsnitt mer realistisk, energiforbruk enn den gamle normen gjorde. Den kan likevel bare, som vi ser av våre egne tester, gi en tilnærmet gjennomsnittsverdi og å oppnå WLTP-rekkevidden i realiteten vil være ren slump. Faktorer som vær (nedbør, med- eller motvind ...), , føreforhold, eller høydeforskjeller, tas ikke hensyn til.
For å kunne oppgi en beregnet rekkevidde for elbiler, tilpasses metoden. Elbilen gjennomgår først testen på samme måte som biler forbrenningsmotoren. Batteriet lades helt opp i forkant og etter avsluttet testsyklus, lades det igjen helt opp.
Deretter deler man energien som ble levert fra laderen på avstanden bilen tilbakela under testsyklusen. Det betyr at det målte forbruket, som oppgis i kilowattimer (kWt) per 100 kilometer, inkluderer energisvinnet (brutto), og er høyere enn det bilen faktisk forbruker på veien (netto).
Audi e-tron 55 har en oppgitt rekkevidde på 436 kilometer. På den e-tron 55-modellen vi kjørte i sommerens rekkeviddetest, oppgis WLTP-rekkevidden til 370 kilometer, 66 kilometer kortere.
Opel Ampera-e har oppgitt rekkevidde 423 kilometer. I rekkeviddetesten kom vi 89 kilometer lenger.
Er det rart forbrukeren blir forvirret?
Hvorfor er det slik?
WLTP er ren teori
Hvis du vurderer å kjøpe en ny elbil og ser på reklame, brosjyrer eller bilimportørens nettsider, får du oppgitt et rekkeviddetall, som er basert på en standardisert målenorm: WLTP.
Som Motor og NAFs rekkeviddetester nå har vist gjentatte ganger, sommer som vinter, er realiteten oftest svært langt unna det oppgitte tallet.
Da vi i sommer gjennomførte verdens største rekkevidde- og ladetest av elbiler, kom 28 av 29 biler lenger enn oppgitt rekkevidde.
Åtte biler kom lenger enn 50 mil, mens bare tre av dem har en WLTP-rekkevidde over denne verdien.
Annonse
Svære avvik
Avvikene er tildels store:
For eksempel kom Opel Ampera-e, som har 423 kilometer etter WLTP-opplysningene, hele 512 kilometer – altså 89 kilometer lenger eller 21,1 prosent.
Ampera-e hadde også det største avviket i vinter - da bommet den på WLTP med hele 126 kilometer den motsatte veien og kom bare 296,9 kilometer før batteriet var tomt.
Med andre ord en rekordartet forskjell på rekkevidde fra vinter til sommer på 215,2 kilometer.
WLTP-verdien for de fleste bilene vi har testet vinter og sommer, legger seg oftest et eller annet sted mellom vinterrekkevidden og sommerrekkevidden og kan bare i liten grad brukes som indikator på hvor langt du som elbilist kan håpe på å komme med en full lading.
Men dette er ikke den eneste kilden til forvirring…
Rekkeviddevirvar
Som nevnt får du for de fleste merker oppgitt én standardverdi på WLTP-rekkevidden.
Det er likevel en ganske stor sannsynlighet for at den bilen du ender opp med å kjøre hjem med fra forhandleren, har en annen WLTP-verdi.
Denne kan nemlig variere for hvert registrert eksemplar, avhengig av variabler som utstyrsnivået og hjuldimensjonene.
Disse gikk fem mil mer enn WLTP:
Modell
WLTP
Målt
Avvik km
Avvik i %
Opel Ampera-e
423
512,1
89,1
21,1
Hyundai Kona
484
568,4
84,4
17,4
Nissan e-NV200
200
276,9
76,9
38,5
Renault Zoe
381
453
72
18,9
e-tron Sportback
376
436,1
60,1
16,9
Kia e-Niro
455
524,7
69,7
15,1
Kia e-Soul
452
520,3
68,3
15,1
Xpeng G3
450
506
56
12,4
Model 3
560
612
52
9,3
Som om ikke det er nok, er det ikke alle produsentene som kommuniserer de ulike verdiene, men nøyer seg med å oppgi standardverdien som modellen er blitt typegodkjent med.
Noen produsenter, som Audi, er mer transparente.
Norges suverent mest solgte bilmodell (uansett drivstoff) er Audi e-tron som derfor blir et nærliggende eksempel:
I følge opplysningene på nettsiden til Audi-importør Harald A. Møller er det første rekkeviddetallet du ser for en Audi e-tron 55 Quattro 436 kilometer.
Annonse
Alle er lavere
Men blar man seg videre innover på nettstedet til man kommer til utstyrspakker og priser, får man andre tall.
For det første er det en kolonne med verdier for bykjøring og en annen for blandet kjøring. Og sistnevnte er åpenbart mest relevant for de fleste. Da er det følgende verdier som dukker opp.
Men ingen av dem er 436 kilometer. For seks ulike utstyrsnivåer blir WLTP slik:
Launch Edition: 428
Advanced: 398
Advanced Business: 439
Advanced Exclusive: 432
Advanced S-line: 445
S-line Sport: 392
Så: Ekstrautstyr!
Men har vi da fasiten?
Absolutt ikke!
For da vi forhørte oss om WLTP-verdien på vår testbil, for å sammenligne oppnådd rekkevidde med riktig tall, oppga Audi en WLTP-rekkevidde på ... 370 kilometer!
Det er 66 kilometer under det første oppgitte tallet på nettsidene til importøren.
Det som har voldet mest hodepine med rekkeviddetesten er nettopp det å få oppgitt riktig verdi på modell som faktisk er med i testen.
Utfordringene er størst med premiumbilene (Jaguar I-Pace i testen viste seg til slutt å ha WLTP-verdi 465 kilometer og verken 470, 436 eller 425 - som vi tidligere hadde fått oppgitt), men gjelder også småbiler som VW e-up!, der det endrer WLTP-verdien med sju kilometer om man går en tomme opp i felgstørrelse.
Hyundai Kona fikk for en tid tilbake sin WLTP-verdi jekket opp med 35 kilometer bare ved å bytte til nye Michelin-dekk med lavere rullemotstand. I vår test bekreftet den for øvrig at den går en god del lenger, når vi sammenligner med forrige sommertest vi gjorde.
Og all den hodepinen tjener ikke til stort, som vi har sett. Ingen av bilene har WLTP-rekkevidde i virkeligheten uansett ...