Renault har lansert sin nye strategiretning under sin ferske toppsjef Luca de Meo (tidligere Seat og Fiat). Den kaller de «Renaulution», bortimot uleselig på norsk, men forståelig både på engelsk og fransk som en kontraksjon av Renault og revolusjon.
Som en del av strategien definerer det franske konsernet, en del av Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansen, seg ikke lenger som bilprodusent, men som «en merkevare innen teknologi, service og ren energi». Det skal samtidig kuttes i kostnadene og satses på marginer fremfor volum.
Renault planlegger således en reduksjon i antall solgte biler de neste årene, men større fortjeneste per bil.
Kraftige kutt
Det skal etter den nye planen kuttes 25 milliarder kroner i kostnader frem til 2023.
Det skal skje gjennom rasjonalisering av prosesser generelt, blant annet med et mål om at utviklingstiden for en ny modell skal kuttes med cirka et år - til under tre år.
En første Dacia-modell ble også vist som konseptbil, SUV-en Bigster.
Konsernet planlegger totalt å lansere 24 nye modeller fra nå til 2025.
Toppsjefen annonserte at merket Renault innen 2025 skal lansere 14 modeller, hvorav syv skal være helelektriske. De andre syv blir elektrifiserte modeller i C/D-segmentet (kompakt- og mellomklassebiler).
Annonse
Tilbake til fremtiden
Et trekkplaster under presentasjonen var Renault 5 Prototype, som skal tjene til å illustrere hva «Renaulution» innebærer på produktsiden. Imidlertid fortelles ingenting om bilens spesifikasjoner og konseptbilen fremstår som en ren designstudie per nå.
Men den fremtidsrettede retro-modellen symboliserer hvordan selskapet vil bygge på sine historisk sett sterke sider for å lykkes i fremtiden - med ny teknologi, ny energi og ny markedsmessig tilnærming. Den blir tredje generasjon av storselgeren Renault 5 (R5) fra 70-80- og 90-tallet
Den opprinnelige R5 kom på markedet i 1972 og ble en kjempesuksess. Andre generasjon R5 (kalt «Supercinq» i Frankrike), forsvant i 1996 og var fra da av helt og fullt erstattet av Clio, som hadde dukket opp i 1990.
Satser ny energi
Generasjon 3 blir selvsagt elektrisk. Renault-konsernet har som ambisjon intet mindre enn å «lede an i overgangen til nye energiformer» gjennom løsninger basert på elektrifisering - og hydrogen, som nevnes spesifikt.
Og det skal jo sies at til tross for at Zoe seriøst trekker på årene, har Renault klart å holde den relevant og faktisk inntil nå vært ledende på det europeiske elbilmarkedet. Dette i stor grad takket være mer enn ti års erfaring og mer enn 300.000 solgte elbiler - hvorav 14.300 i Norge.