<b>GODE TALL:</b> Seat Mii Electric.
GODE TALL: Seat Mii Electric.

Seat Mii Electric:

Mange mil for pengene

Den lille Seaten innfrir sommer som vinter. Den kom nesten 28 mil i rekkeviddetesten denne gangen.

Rekkevidde- og ladetest

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Seat Mii er litt rimeligere enn trillingsøsknene VW e-up og Skoda Citigo – og viser at den fint takler en langtur på norske veier.

  • Modellnavn: Seat Mii.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 258 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 175/60R14

Rekkeviddetesten:

Mii gikk 279 km innen den stanset helt. Det er 21 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien og 52 km lenger enn den kom i vinterens rekkeviddetest.

Vi brukte appen til Seat Mii og skrev inn destinasjonen. Vi fikk derfor ikke opp noen varsler om tom strøm i bilens display, men appen varslet flere ganger «Forbruket ditt er for høyt til at du kan nå målet. Deaktiver funksjoner som bidrar til høyt forbruk (for eksempel klimaanlegg). Hvis det ikke er mulig, må du lade snarest.»

Ved 40 kilometer gjenstående rekkevidde, lyste ladelampen og bilen gikk over i «eco+». Nå hadde også klimaanlegget slått seg av.

Her varslet også appen om at forbruket var for høyt. Ved 13 kilometer gjenstående rekkevidde gikk bilen over i strømsparemodus. Ved 5 kilometer igjen ble gasspedalen tyngre, akselerasjonen slappere og bilen gikk ikke i over 60 km/t. Mii kom et par km etter «0», men da med en maksfart på 20 km/t.

  • Reell rekkevidde: 279 km.
  • Gjennomsnittsfart: 52 km/t

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Da vi koblet til ladestolpen, var det 5 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok fra tidlig 37 kW, og ble liggende der fram til 14 minutter hadde gått, tilsvarende cirka 35 prosent oppnådd batterikapasitet.

Deretter falt ladekurven sakte og jevnt nedover, ned til 10 kW ved oppnådde 80 prosent batterikapasitet. Da hadde vi akkurat passert en time ved ladestasjonen.

  • Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 161 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 5-80 prosent: 61 min.
  • Energimengde mottatt: 28 kWt

Les alt om ladetesten av Seat på NAF.no

Importørenes kommentar:

– Vi er veldig fornøyde med Mii Electric sine resultater i denne testen. Det er viktig at den oppgitte WLTP-rekkevidden og den faktiske rekkevidden samsvarer i størst mulig grad. Det viser denne testen at den gjør, og det er naturligvis veldig gledelig at den til og med går hele 21 km over den oppgitte WLTP-rekkevidden. For en liten og praktisk bybil er 279 km rekkevidde veldig bra, og mer enn nok til ta deg til hytta på Sørlandet i sommerm, sier Morten Moum, PR Manager for Seat i Norge.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille.Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00. Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Seat Mii var ikke en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.

Powered by Labrador CMS