SISTE VERS: VW e-Golf
Tomm W. Christiansen
Volkswagen e-Golf
Leverer til siste slutt
Denne gangen greide VW e-Golf nesten 26 mil i rekkeviddetesten.
Rekkevidde- og ladetesten
Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.
Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.
Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.
VW e-Golf har fått forlenget levetid i påvente av nye ID3. Og gamlefar gjør sine saker utmerket.
- Modellnavn: VW e-Golf.
- Oppgitt WLTP-rekkevidde: 222 km.
- Dekkdimensjon testmodell: 205/55R16
Rekkeviddetesten:
e-Golf stanset helt etter 259 km. Det er nærmere fire mil lenger enn den oppgitte WLTP-verdien og over 6 mil bedre enn i vinterens rekkeviddetest. Ved 35 gjenstående km kom et varsel om begrenset rekkevidde og komfort.
Ved 14 km igjen gikk bilen i «skilpadde»-modus, med beskjed om at batteriet var tomt og at hastigheten var begrenset. Kunne fremdeles kjøre i rundt 70 km/t. Testsjåføren bemerker at varslene forsvinner raskt, og at de kan være vanskelig å få med seg.
- Reell rekkevidde: 259 km.
- Gjennomsnittsfart: 54 km/t.
- Lenke: Her er oversikten over rekkevidde på de 29 bilene
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Ladetesten:
Da vi koblet til ladestolpen, var det 5 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok umiddelbart 38 kW, og lå på 38-39 kW i nærmere et kvarter. Deretter falt ladekurven sakte, men den hadde fortsatt 30 kW ved oppnådde 80 prosent batterikapasitet.
- Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 186 kilometer rekkevidde.
- Ladetid 5-80 prosent: 37 min.
- Energimengde mottatt: 22 kWt
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.
Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (e-golf var ikke en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.