FORBEREDER STORSATSING: Mercedes gir bånn gass i elbil-produksjonen.
Foto: MERCEDES-BENZ
Åtte elbiler i produksjon i 2022:
Stjerna gir elbil-jernet med heftig Tesla-utfordrer
Tyske Mercedes-Benz har lagt frem de konkrete produksjonsplanene for seks nye elbiler. Den første kommer før sommeren.
Nedtellingen har begynt: Om få måneder kommer det mektige Daimler-konsernet, med sitt stjernemerke Mercedes-Benz, til å lansere sin direkte konkurrent til Tesla Model S.
Det vil da være nesten ni år siden Tesla lanserte sin store elektriske sedan som har tvunget hele bilindustrien til å tenke nytt.
Det er forresten kanskje riktigere å si sine konkurrenter, for Mercedes kommer til å lansere to store elektriske modeller basert på den nye elbilplattformen de har utviklet: EQS og EQE.
Luksus først
I tråd med strategien Daimler-konsernets svenske toppsjef, Ola Källenius, la frem i oktober, vil Mercedes-Benz styrke sitt fokus på overklasse-segmentene.
Det er dermed logisk nok luksusbilen som kommer først og altså, etter planen, før sommeren.
EQS, som er lovet med en rekkevidde på 700 km, blir elbilenes svar på den nye S-klassen, mens EQE blir tilsvarende den litt mindre E-klassen.
Den samme strategien har diktert at det er disse modellene i det øvre sjiktet som får den første dedikerte elbilplattformen til Mercedes, ved navn EVA.
A-klassebasert
For mindre biler skal det utvikles en egen elbilplattform, MMA, men den kommer ikke til å bli tatt i bruk før i 2025.
De mer kompakte elbilene som nå skal lanseres, SUV-ene EQA og EQB, blir i mellomtiden basert på den eksisterende, fleksible kompaktbil-plattformen produsenten allerede benytter i A- og B-klasse, GLA og GLB.
Det er nå annonsert at den kompakte crossoveren EQA, som ble utsatt for å få fintunet produksjonssystemene, skal lanseres 20. januar.
Produksjonen i Rastatt er allerede i gang.
Fra to til åtte på to år
Om man kan si at Mercedes har vært litt trege til å komme i gang med sin elbilsatsing i stor skala, er det også trygt å si at det virkelig baller på seg de neste to årene.
Ved slutten av 2022 skal nemlig hele åtte elbilmodeller bære Mercedes-stjernen: De to eksisterende - SUV-en EQC og flerbruksbilen EQV - pluss de seks nye som er annonsert.
I tillegg til de fire, kommer Mercedes også til å bygge to voksne SUV-er, basert henholdsvis på EQS og EQE. De har foreløpig ikke fått navn. Produksjonen av disse to vil foregå i Mercedes-fabrikken i USA der GLE og GLS-modellene produseres i dag.
Planene er en del av Daimler-konsernets annonserte Electric First-strategi. Målet er å gjøre hele bilflåten karbonnøytral innen 2039.
Digitalisert produksjonsnettverk
Det hadde ikke vært mulig å få på plass et system for å produsere åtte elbiler ved syv anlegg på tre kontinenter i løpet av en toårsperiode uten en ganske avansert digital verktøykasse.
Mercedes-Benz er da også, etter mange års utvikling, tydelig stolte over å ha fått på plass sitt såkalte økosystem, det digitaliserte nettverket for styring av produksjonen og forsyningskjeden, innenfor programmet de har kalt MO360.
Dette debuterte i den ultramoderne fabrikken Factory 56 i Sindelfingen, der S-klassen produseres og EQS skal bygges. Den markerer en ny æra for den tradisjonsrike bilprodusenten, som jo i sin tid lanserte det som regnes som den første bilen i moderne forstand, i 1886.
Global elbiloffensiv: Produksjonsnettverket til Mercedes
- Sindelfingen-fabrikken (Tyskland): Lansering av den elektriske luksussedanen EQS i Factory 56 første halvår 2021
- Rastatt-fabrikken (Tyskland): Produksjonsstart for den første heleelektriske SUV-en EQA - også i fabrikken i Beijing (Kina) i 2021
- Kecskemét-fabrikken (Ungarn): Den andre helelektriske SUV-en, EQB med produksjonsstart i 2021 - også i fabrikken i Beijing (Kina)
- Bremen-anlegget (Tyskland) produksjonsstart for EQE, en stor elektrisk sedan, i 2021 - kort tid senere også i Beijing (Kina)
- Fabrikken i Tuscaloosa (USA): Store SUV-er basert på EQS og EQE. Oppstart i 2022
- Mercedes-Benz batteriproduksjon: Start av batterisystem-produksjon til EQS og EQE i Untertürkheim/Hedelfingen (Tyskland) starter nå. Produksjon av batterisystemer for kompakt-SUV-ene i Kamenz (Tyskland), Jawor (Polen) og Beijing (Kina). Batteriene til SUV-variantene av EQE og EQS starter opp i batterifabrikken i Tuscaloosa tidlig i 2022