FORBEREDER STORSATSING: Mercedes gir bånn gass i elbil-produksjonen.

Åtte elbiler i produksjon i 2022:

Stjerna gir elbil-jernet med heftig Tesla-utfordrer

Tyske Mercedes-Benz har lagt frem de konkrete produksjonsplanene for seks nye elbiler. Den første kommer før sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Nedtellingen har begynt: Om få måneder kommer det mektige Daimler-konsernet, med sitt stjernemerke Mercedes-Benz, til å lansere sin direkte konkurrent til Tesla Model S.

Det vil da være nesten ni år siden Tesla lanserte sin store elektriske sedan som har tvunget hele bilindustrien til å tenke nytt.

Det er forresten kanskje riktigere å si sine konkurrenter, for Mercedes kommer til å lansere to store elektriske modeller basert på den nye elbilplattformen de har utviklet: EQS og EQE.

Luksus først

I tråd med strategien Daimler-konsernets svenske toppsjef, Ola Källenius, la frem i oktober, vil Mercedes-Benz styrke sitt fokus på overklasse-segmentene.

Det er dermed logisk nok luksusbilen som kommer først og altså, etter planen, før sommeren.

EL-UKSUS: Bilens offisielle navn er Mercedes-EQ, EQS. Her vises den frem av Jörg Burzer, direktør for produksjon og forsyningskjede, i Factory 56 i Sindelfingen. Foto: MERCEDES-BENZ AG
FÅR BATTERI: EQS i batterifabrikken i Undertürkheim. Foto: MERCEDES-BENZ AG
EQS Foto: MERCEDES-BENZ AG
VINTERTESTING:Her ser vi el-SUV-en EQB i Nord-Sverige. Foto: MERCEDES-BENZ AG
KOMPAKT: EQA skal lanseres 20. januar. Foto: MERCEDES-BENZ AG
KOMPAKT: EQA skal lanseres 20. januar. Foto: MERCEDES-BENZ AG
KOMPAKT: EQA skal lanseres 20. januar. Foto: MERCEDES-BENZ AG
PRODUKSJONSSTART: EQA skal lanseres 20. januar. Her settes bakre aksel på ramme. Foto: MERCEDES-BENZ AG

EQS, som er lovet med en rekkevidde på 700 km, blir elbilenes svar på den nye S-klassen, mens EQE blir tilsvarende den litt mindre E-klassen.

Den samme strategien har diktert at det er disse modellene i det øvre sjiktet som får den første dedikerte elbilplattformen til Mercedes, ved navn EVA.

A-klassebasert

For mindre biler skal det utvikles en egen elbilplattform, MMA, men den kommer ikke til å bli tatt i bruk før i 2025.

De mer kompakte elbilene som nå skal lanseres, SUV-ene EQA og EQB, blir i mellomtiden basert på den eksisterende, fleksible kompaktbil-plattformen produsenten allerede benytter i A- og B-klasse, GLA og GLB.

Det er nå annonsert at den kompakte crossoveren EQA, som ble utsatt for å få fintunet produksjonssystemene, skal lanseres 20. januar.

Produksjonen i Rastatt er allerede i gang.

Fra to til åtte på to år

Om man kan si at Mercedes har vært litt trege til å komme i gang med sin elbilsatsing i stor skala, er det også trygt å si at det virkelig baller på seg de neste to årene.

Ved slutten av 2022 skal nemlig hele åtte elbilmodeller bære Mercedes-stjernen: De to eksisterende - SUV-en EQC og flerbruksbilen EQV - pluss de seks nye som er annonsert.

I tillegg til de fire, kommer Mercedes også til å bygge to voksne SUV-er, basert henholdsvis på EQS og EQE. De har foreløpig ikke fått navn. Produksjonen av disse to vil foregå i Mercedes-fabrikken i USA der GLE og GLS-modellene produseres i dag.

Planene er en del av Daimler-konsernets annonserte Electric First-strategi. Målet er å gjøre hele bilflåten karbonnøytral innen 2039.

Digitalisert produksjonsnettverk

Det hadde ikke vært mulig å få på plass et system for å produsere åtte elbiler ved syv anlegg på tre kontinenter i løpet av en toårsperiode uten en ganske avansert digital verktøykasse.

Mercedes-Benz er da også, etter mange års utvikling, tydelig stolte over å ha fått på plass sitt såkalte økosystem, det digitaliserte nettverket for styring av produksjonen og forsyningskjeden, innenfor programmet de har kalt MO360.

Dette debuterte i den ultramoderne fabrikken Factory 56 i Sindelfingen, der S-klassen produseres og EQS skal bygges. Den markerer en ny æra for den tradisjonsrike bilprodusenten, som jo i sin tid lanserte det som regnes som den første bilen i moderne forstand, i 1886.

Global elbiloffensiv: Produksjonsnettverket til Mercedes

  • Sindelfingen-fabrikken (Tyskland): Lansering av den elektriske luksussedanen EQS i Factory 56 første halvår 2021
  • Rastatt-fabrikken (Tyskland): Produksjonsstart for den første heleelektriske SUV-en EQA - også i fabrikken i Beijing (Kina) i 2021
  • Kecskemét-fabrikken (Ungarn): Den andre helelektriske SUV-en, EQB med produksjonsstart i 2021 - også i fabrikken i Beijing (Kina)
  • Bremen-anlegget (Tyskland) produksjonsstart for EQE, en stor elektrisk sedan, i 2021 - kort tid senere også i Beijing (Kina)
  • Fabrikken i Tuscaloosa (USA): Store SUV-er basert på EQS og EQE. Oppstart i 2022
  • Mercedes-Benz batteriproduksjon: Start av batterisystem-produksjon til EQS og EQE i Untertürkheim/Hedelfingen (Tyskland) starter nå. Produksjon av batterisystemer for kompakt-SUV-ene i Kamenz (Tyskland), Jawor (Polen) og Beijing (Kina). Batteriene til SUV-variantene av EQE og EQS starter opp i batterifabrikken i Tuscaloosa tidlig i 2022