E18 gjennom Telemark:
Halve kryss løste kryss-krangel
Etter over et halvt års krangling har veiutbyggingsselskapet Nye Veier og Vegdirektoratet blitt enige om hvordan E18 gjennom Porsgrunn skal bygges. Nye Veier lover at det ikke blir «vesentlige merkostnader».
DETTE ER SAKEN: Nye Veier og Vegdirektoratet har blitt enige om kryssløsninger på E18.
I sommer fortalte Motor om den betente krangelen mellom Nye Veier og Vegdirektoratet, hvor Porsgrunn kommune ville ha løsningen til Nye Veier.
Nå har Vegdirektoratet godkjent søknaden til Nye Veier, som innebærer bygging av såkalte halve kryss, slik mange kjenner dem fra avkjøringen fra E6 til Gardermoen lufthavn.
Det ene halve krysset skal nå delvis bygges i tunnel.
Det var ikke den opprinnelige planen. Tunnel er dessuten normalt en mye dyrere løsning enn å bygge veier uten tunnel.
Les også: Nå får de konkurrere på samme vilkår
Enklere å kjøre
– Løsningen sikrer framkommelighet og trafikksikkerhet. Det blir i tillegg et mye enklere kjøremønster, sier Tore Kaurin, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
Utbyggingsprosjektet på E18 gjennom Telemark ble vedtatt på Stortinget i juni. Krangelen mellom vegvesenet og Nye Veier skal ikke forsinke åpningen av den nye motorveien.
– Nei, det blir ikke forsinkelser, sier Kaurin.
Ikke vesentlig dyrere
Løsningen skal heller ikke gjøre veien «vesentlig» dyrere, ifølge Nye Veier.
– Jeg ønsker ikke å gå inn på tall. Men dette vil ikke medføre vesentlige merkostnader i forhold til opprinnelig plan. Uansett ligger de innenfor kostnadsrammen for prosjektet siden vi uansett var nødt til å ta høyde for usikkerheten disse innsigelsene medførte. Vi mener også det er et betydelig rom for optimalisering i detaljutforming av løsningene, sier Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad i Nye Veier.
Les også: Fortsatt trafikkfall gjennom Oslo-bommene