LIKE VILKÅR: Statens vegvesen og den nye vegdirektøren Ingrid Dahl Hovland (t.h.) kan nå få klarsignal til et prosjekt før reguleringsplan er klar, slik Nye Veier og dets tidligere sjef Ingrid Dahl Hovland (t.v.) har hatt. Foto: Nye Veier og Knut Opeide/Statens vegvesen

Vil likestille Statens vegvesen og Nye Veier:

Nå får de konkurrere på samme vilkår

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) gir Statens vegvesen mulighet til å få klarsignal til et prosjekt før det er vedtatt en reguleringsplan. Det har Nye Veier allerede i dag.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nye Veier AS er et statlig statsaksjeselskap som fra 1. januar 2016 har tatt over ansvaret for utbygging og drift av noen motorveier fra Statens vegvesen.

Ifølge Aftenposten er dette en del av en forsøksordning som samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) innfører.

– Mens Vegvesenets veiprosjekter gjennomsnittlig er blitt opp mot 40 prosent dyrere, fra de ble omtalt i Nasjonal transportplan, til de sto ferdige, har Nye Veiers prosjekter blitt nesten 20 prosent billigere, sier samferdselsministeren.

Les også: Veiprosjektene har sprekk på 40 prosent – i snitt

En modell som skal prøves ut, er at Stortinget gir klarsignal til et prosjekt før det er vedtatt en reguleringsplan – med forbehold om at det blir endringer. 

Dette vil ifølge Aftenposten gjøre at Statens vegvesen kan involvere entreprenører i en tidlig fase og utvikle prosjektet sammen. En annen modell går ut på at strategien for en kontakt blir kvalitetssikret tidlig.

(©NTB)

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)