KRYSSILD: Nye Veier og Statens vegvesen strides om utformingen av et veikryss på nye E18 gjennom Telemark. Foto: Tomm W. Christiansen

Nye Veier og Statens vegvesen krangler om kryss:

Ny E18 kan bli to år forsinket

Onsdag ble ny E18 gjennom Telemark vedtatt i Stortinget. Men utbyggingen kan bli kraftig forsinket, fordi Statens vegvesen og Nye veier er uenige om hvordan et veikryss skal se ut og bygges.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen ønsker et fullskala kryss på nye E18 i Porsgrunn, mens Nye Veier og Porsgrunn kommune ønsker to «halve kryss» – slik mange kjenner løsningen fra avkjøringen til Gardermoen fra E6 nord for Oslo.

– Halve kryss gir mer sømløs trafikk. Bilistene kan holde hastigheten og slipper å bremse ned. Man kommer kjappere frem. Dessuten er det billigere, og konstruksjonene tar svært mye mindre areal. I Europa velger man slike løsninger, sier ordfører Robin Kåss i Porsgrunn kommune.

Les også: Tre bompengeprosjekter vedtatt

UENIGE: Nye Veier vil bygge kryss som illustrasjonen til venstre viser, mens vegvesenet som fagmyndighet vil at det skal bygges kryss som illustrasjonen til høyre viser. Illustrasjon: Statens vegvesen og Nye veier.

LØSNINGENE I PRAKSIS: Den røde streken og pilen viser hvordan man må kjøre inn på E18 sørover dersom man kommer fra rv. 36. Nederst er vegvesenets løsning, øve er Nye Veiers løsning. Illustrasjon: Nye Veier

To års forsinkelse

Vegvesenet som fagmyndighet og det konkurrerende utbyggingsselskapet Nye Veier har gjennomført lovpålagt mekling uten å finne en løsning.

Dersom de ikke blir enige må saken sendes til Kommunaldepartementet for avgjørelse.

– Da kan vi bli opptil to år forsinket. Får vegvesenet medhold vil utbyggingen være helt uavklart, og vi er tilbake på start. Vi ender fort opp i en ping-pong-prosess. Det er en lite rasjonell måte å bygge veier på, sier ordføreren.

Les også: «Bompengegjelden vil bare øke»

Milliard-regning

Hvis det må bygges fullskala kryss, blir veiutbyggingen dessuten opp mot en milliard kroner dyrere, ifølge ordføreren.

Rådmann Per Wold i Porsgrunn kommune har uttalt til lokalavisen Telemarksavisa at motorveiutbyggingen i verste fall kan bli droppet dersom ikke vegvesenet gir seg.

– Det er enten eller, har han sagt til avisa.

Opp mot ett år

Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen avdramatiserer konsekvensene av vegvesenets protester.

– Opplysningene til ordføreren får stå for hans regning. Dersom saken havner hos Kommunaldepartementet tar det noen ganger opp mot et år. Andre ganger går det raskere, sier Kaurin.

Les dokumentaren: Norge setter verdensrekorder i veibygging

Uheldig for trafikksikkerheten

Vegvesenet mener to halve kryss gir uheldige løsninger for trafikksikkerheten. Dessuten blir kjørelengden økt for en del bilister, det blir komplisert å skilte, og ved hendelser på veien er reserveløsningene for dårlige, mener vegvesenet.

Tore Kaurin har håp om løsning innen et par uker.

– Vi skal gå en siste runde for å se om det kan være tiltak som gjør at det ikke blir så håpløst som vi har syntes.