
Vil knytte redningsplan til transporttiltak:
«EUs krisepakke må favorisere elbiler»
Redningsplanen for europeisk økonomi må brukes til å fremme det grønne skiftet, mener lederen av miljøkomiteen i EU-parlamentet.
SEn rekke interessegrupper og miljøorganisasjoner arbeider nå sammen med store industriaktører for at tiltakene EU skal finansiere for å komme ut av koronakrisen, lenkes til klimamålene nedfelt i Paris-avtalen fra 2015.
EU-kommisjonen vedtok i slutten av mai en redningsplan som inkluderer en krisepakke på 750 milliarder euro for å hjelpe økonomien på fote igjen gjennom og etter krisen.
Og denne uka ble EU-landenes regjeringssjefer enige om et budsjett fra 2021 til 2028 , med en ramme på 1074 milliarder euro (ca 10.000 milliarder kroner), der 30 prosent skal avsettes til såkalte «grønne tiltak».
Grønn redning
Transportsektoren er en av de hardest rammede i europeisk økonomi og vil kunne motta betydelige støttemidler fra EU innenfor rammene av redningsplanen.
Sterke krefter arbeider for at disse støttemidlene må være knyttet opp mot ambisjonene om å akselerere det grønne skiftet ved å fremme omstillingen til en klimanøytral transportsektor.
Helt konkret vil det si å favorisere og akselerere utviklingen innen såkalt e-mobilitet, med full elektrifisering av person- og godstransport på både vei, jernbane og med båt.
Samtidig vil det, dersom EU følger opp avtalene inngått i fjor om en felles innsats for det grønne skiftet, innebære at energikildene i økende grad vil være fornybare og at energisektoren blir såkalt karbonnøytral - altså med null netto utslipp av CO2.
E-mobilitetsplattform
Under et seminar tidligere denne måneden drøftet EU-politikere med representanter for bilindustrien og miljøorganisasjoner – innen den såkalte Plattformen for E-mobilitet (PfE) – hvordan utslippsfri mobilitet kan bli en drivkraft i den europeiske redningsplanen.
Blant disse var både Tesla og Renault, Transport&Environment og Bellona, Siemens og ABB .
Arne Richters, formann i PfE, hevder støtte til omstilling til e-mobilitet vil skape godt over en million arbeidplasser de neste ti årene - hvorav en tredjedel innen etablering og drift av ladeinfrastruktur.
Konkrete tiltak
Pascal Canfin, leder for miljøkomitéen i EU-parlamentet, mener tiden er moden for å lenke klimatiltak til redningsplanen.
– Særlig fordi opinionen i hvert land ønsker det! Det er nødvendig at redningsplanen er fundamentalt grønn og at de europeiske økonomiene følger en felles linje for å nå målene i Paris-avtalen, understreker Canfin.
Han ber PfE presentere EU for en tiltakspakke som kan få øremerkede midler fra redningsplanen, for eksempel til elektrifisering av bussflåten og støtteordninger til elbiler og elsykler.
– Det er viktig at befolkningen ser hvilke fordeler de kan få ut av det. De trenger svar på spørsmålet: «Hva betyr dette helt konkret for meg?». En e-mobilitetsplan vil være veldig synlig, mener han.

Elbiler rimelige nok
Canfin peker på at elbilene, med hjelp av offentlige subsidier og insentiver, i praksis er på samme prisnivå som bensin- og dieselbiler, sier Canfin.
- På tilbudssiden kommer nå produktene for fullt. I 2020 og 2021 kommer det et stort og variert utvalg elbiler på markedet. Dessuten er kostnadene forbundet med eierskap lavere enn for konvensjonelle biler, fortsetter han.
- Dermed er terskelen for selve innkjøpet av en elbil lav. Men så kommer spørsmålet for svært mange: «Hvor og hvordan lader jeg bilen?»
Canfin ber PfE utforme konkrete forslag til insentivordninger som øker tempoet på byggingen av ladestasjoner, og – ikke minst – bidrar til å få plass en standardisering av ladestolper og betalingsløsninger.
