<b>STOR OG LITEN E:</b> Den store, ladbare stasjonsvognen med firehjulsdrift byr på gode ytelser.
STOR OG LITEN E: Den store, ladbare stasjonsvognen med firehjulsdrift byr på gode ytelser.

Fornyer E-klasse:

Mercedes med stor ladehybrid-offensiv

Det er ikke mindre enn syv nye ladbare utgaver av den oppdaterte E-klassen som står på programmet.

Publisert

Mercedes-Benz E-klasse

  • Kommer nå som facelift-modell
  • Syv ladbare varianter hvorav en stasjonsvogn med firehjulsdrift
  • De første elleve versjonene lanseres her nå i høst
  • Priser fra 639.900 kr

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av E-Klasse i oppgradert utførelse, både som stasjonsvogn og som sedan.

Den fornyede modellserien har nå fått en omfattende oppdatering, som vi kunne fortelle om allerede i mars.

Det inkluderer en veritabel norgesmodell: En ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Nå kjenner vi prisene på nykommeren - de starter med forbrenningsmotor på 681.900 kroner, og for ladehybrider på 639.900 kroner.

E-klassen veier tungt i modellsortimentet til Mercedes - og dermed også i CO2- regnskapet til produsenten.

Det er ingen vei utenom: Forbrenningsmotorene må få assistanse av elektrisk kraft, i varierende grad.

CO2-grensene bestemmer

Som kjent har nemlig EU innført relativt drastiske begrensninger på CO2-utslippene som tillates, snittet av alle modellene som selges må ikke overstige 95 gram per kilometer.

For E-klasse er det dermed nå utviklet nye mildhybrider og hele syv ladbare hybrider vil være tilgjengelig.

De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Med et gjennomført mer dynamisk design, en intuitiv ny førerplass og ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift, vil nye E-Klasse bli høyaktuell for enda flere kunder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Varierende hybridisering

For nordmenn er det introduksjonen av de syv ladbare alternativene som er den mest interessante nyheten.

Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og 4Matic firehjulsdrift.

I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M 254). Det innebærer en integrert startgenerator og 48 volt-system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor som øker ladetrykket produseres inntil 20 hestekrefter og 180 newtonmeter ekstra i korte perioder.

Det samme systemet skal bidra til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å «glide» eller «seile», med motoren koblet ut.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller - sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, fortsetter Myhre.

Bildeserie - bla med pilene øverst:

FORNYET: Mercedes-Benz E-klasse 2021 er betydelig oppgradert og kommer i flere ladbare utgaver. Her E 300 de 4Matic. Foto: DAIMLER AG

Skarpere design og ny lyssignatur

Oppdaterte E-Klasse får et skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra den den elegante, coupé-formede slektningen CLS.

På det optiske plan får bilen en mer aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter. Videre er utstyrsnivået som inkluderes som standard hevet betraktelig.

På teknologifronten hentes det nyeste fra SUV’en GLE med siste generasjonen assistansesystemer.

Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet - som man forventer på dette nivået - der bilen skal reagere hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden trekker Mercedes frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller mobil-appen Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

Nytt ratt med «kapasitiv deteksjon»

E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen.

Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en «supersport»-versjon.

Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene. Hvorvidt føreren har kontroll på rattet, bestemmes ved hjelp av kapasitiv deteksjon.

Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse i rattet, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet. Dette skal ifølge produsenten bedre brukervennligheten betraktelig når man kjører i halv-automatisk modus.

Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten (standard) hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

Hjelper deg å sovne ...

E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX multimediasystem (Mercedes-Benz User Experience).

Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige utseende på skjermene:

  • «Modern Classic» er en videreutvikling av den klassiske skjermstilen.
  • «Sport» har et høyteknologisk turbinutseende med sportslige sorte og gule kontraster.
  • «Progressiv» har et moderne digitalt utsende.
  • I «diskret»-stil er alle skjermer redusert til det absolutt nødvendige.

Annet verdt å nevne fra den svært lange listen med finesser er bruk av Augmented Reality » (AR, eller «utvidet virkelighet»)-teknologi i tillegg til berøringsfunksjonen som er standard: Et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet.

Til høsten vil utleveringen av fornyede E-klasse til kunder komme i gang i Norge med priser fra allerede nevnte 639.900 kroner til 936.900 kroner (E 450 4Matic stasjonsvogn).

Flere versjoner kommer senere.