NEW KID IN TOWN: Nye, ladbare Mercedes E-klasse sedan fotografert i ruinene av et tettsted i Nevada under en visning av bilen tidligere i vinter. Foto: Daimler

Syv ladbare versjoner av fornyet E-klasse:

Nye tider for Mercedes-legende

Av alle nyhetene som skulle ha vært presentert på den avlyste bilutstillingen i Genève er kanskje den oppgraderte utgaven av ærverdige Mercedes E-klasse den mest diskrete. Den er likevel langt fra den minst viktige.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mercedes E-klasse er oppgradert med nyeste teknologi og kommer i hele syv ladbare versjoner – også som stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Utseendemessig får den en relativt moderat ansiktsløftning, men under skallet skjer det temmelig omfattende endringer.

Ikke minst når det gjelder elektrifisering er det selvsagt mye på gang.

E-klassen ruver i modellsortimentet til Mercedes, noe som igjen betyr at den veier tungt i CO2- regnskapet på flåtenivå.

Som kjent har EU innført relativt drastiske begrensninger på CO2-utslippene som tillates, snittet av alle modellene som selges må ikke overstige 95 gram per kilometer. Dermed er det ingen vei utenom: Forbrenningsmotorene må få assistanse av elektrisk kraft, i varierende grad.

For E-klasse er det nå utviklet nye mildhybrider og hele syv ladbare hybrider vil være tilgjengelig.

Dette inkluderer en svært viktig kombinasjon for Norge, nemlig en ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. De første bilene forventes til Norge i løpet av sommeren.

MER SULTEN: Mercedes har villet gi fronten på E-klasse et mer dynamisk utseende, med det de kaller en mer aggressiv grill. Lyktene er også redesignet. Bildet viser den sprekeste utgaven, AMG E 53.

Elektrifisert, ladbart ...og AMG

En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av syv ladbare alternativer.

Disse blir lansert i ulike kombinasjoner av bensin- eller dieselmotor, som sedan eller stasjonsvogn og med firehjulsdriftsystemet 4Matic.

I tillegg avdukes såkalte mildhybrider, det vil si utstyrt med integrert startgenerator og 48-voltssystem, i kombinasjon med en ny firesylindret bensinmotor (M 254).

Ved hjelp av en elektrisk kompressor økes ladetrykket, som forbedrer ytelsene ved å gi inntil 20 hestekrefter og 180 newtonmeter ekstra ved behov. Det samme systemet skal også bidra også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å «seile» med avslått motor.

Motoren M 256, med seks sylindere i rekke, er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens dieselmotorene OM 654 og OM 656 bidrar til å gjøre den nyeste motorgenerasjonen komplett.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avdukingen, og kan skilte med to 53-modeller - sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, fortsetter Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen. 

VARIASJONER…: AMG e 53 sedan

…OVER SAMME TEMA: AMG e 53 stasjonsvogn

IKKE AMG: Og her er interiøret i en ordinær utgave av nye E-klasse.

Aktualisert eksteriør og interiør

Oppdaterte E-Klasse har det de selv betegner som en betydelig skarpere design enn tidligere.

Det mest iøynefallende er en mer aggressivt designet grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter.

På teknologifronten får nye E-klasse oppdateringer som er hentet fra den nye SUV-en GLE - i praksis vil det si siste generasjonen assistansesystemer. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper (autonomi), i tillegg til aktiv sikkerhet der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden trekker Mercedes frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller appen Mercedes me, beveger setet seg automatisk til en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

ERSATZ: I stedet for avduking av fornyet E-klasse på bilutstilling, foretok toppsjefen i Mercedes, svensken Ola Källenius, presentasjonen i TV-studio under en strømmet videokonferanse.

Nytt, berøringsfølsomt ratt

E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen.

Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en såkalt supersport-versjon. Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene på rattet, som nå er endret fra optiske til kapasitiv (altså berøringsfølsomme, som skjermen på smarttelefonen), for å sikre bedre respons.

Det samme prinsippet benyttes for å bestemme om føreren holder hendene på rattet, eller ikke.

E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen multimediasystem med det nå godt etablerte grensesnittet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), med fire forskjellige stiler på skjermene.

Tilvalget «MBUX Interior Assistant» lar føreren styre betjening av forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner ved bevegelsesgjenkjenning. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller berøringsflaten på midtkonsollen, endres medievisningen, og enkeltelementer blir fremhevet.

Energizing komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer.

Nytt er «PowerNap»–programmet, som er tilgjengelig i de ladbare hybridene. Hensikten er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter etter en pause på en rasteplass eller lading av batteriet underveis.

Programmet er delt inn i tre faser: innsovningsfase, søvnfase og oppvåkning.

I FARTA: Mercedes E-klasse AMG sedan

Tyveribeskyttelse

Under navnet Urban Guard introduserer Mercedes-Benz en ny kategori av produkter som har til hensikt å beskytte bilen mot hærverk og forhindre kriminalitet.

Urban Guard Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling. Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn. Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling. Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.

Urban Guard er planlagt fra midten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.