ELEKTRIFISERES: BMW 5-serie Touring var lenge den folkelige prestisjemodellen til BMW, men nå har SUV-ene overtatt den rollen. I ladbar versjon vil den likevel fortsatt appellere til mange. Foto: BMW

BMW med ny 5-serie:

Nå blir prestisje-stasjonsvognen ladbar

Den største stasjonsvognen til BMW kommer nå med firehjulsdrift og opptil fem mil elektrisk rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BMW oppgraderer en rekke modeller. Mest spennende er de elektrifiserte.

Med modellene 530e Touring og 530e xDrive Touring utvider BMW porteføljen av ladbare stasjonsvogner. To modeller av 3-serien er allerede lansert.

Modellene kommer med en firesylindret bensinmotor på 184 hester, koblet sammen med en elektrisk motor på 109 hester. Samlet effekt ved normal kjøring er 252 hester og et dreiemoment på 420 Nm.

En ny boost-funksjon kan øke kreftene til 292 hester i opptil 10 sekunder, ved eksempelvis akselerasjon og forbikjøringer. 0-100 km/t gjøres unna på 6,1 sekunder og toppfarten er 225 km/t, eller 140 km/t. i ren elektrisk drift.

Les også: Her er alle Motors biltester! Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

To tonn trekk

Elektrisk rekkevidde er foreløpig estimert til opptil 56 og 52 (firehjulsdrift) kilometer. Alle de ladbare hybridene i 5-serien med firehjulsdrift kan for øvrig trekke tilhenger på 2000 kg.

Også designmessig er det en del endringer på den oppgraderte 5-serien. Linjene er blitt skarpere og frontlyktene smalere. Laserlys, som tidligere var forbeholdt toppmodellene, tilbys nå til alle BMW 5-serie modellene.

Bakfra har baklyktene blitt mørktonede og diffuseren (overgangen mellom understell og nederste del av karosseriet). Du kan også velge M Sport-bremser med blå eller røde kalipere (festet til bremseklossene).

Innvendig er infotainmentskjermen på 10,25-tommer nå standard, men denne kan oppgraderes til 12,3-tommer om ønskelig. Flere nye funksjoner og utvidede førerassistanse-systemer er også bakt inn i oppgraderingen. Prisene på Touring-modellen er ikke klare ennå.

OPPGRADERT: Interiøret har fått noen små detaljendringer, men helheten og det digitale uttrykket er som tidligere.

X2 ladbar

I tillegg til de to nevnte ladbare Touring-modellene, kommer også 545e xDrive Sedan. Denne har den samme sekssylindrede bensinmotoren (286 hk) og elektriske motoren (109 hester) som man finner i SUV-en X5.  

Det betyr en total effekt på 394 hk med et dreiemoment på 600 Nm. 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder. Firehjulsdriften er til enhver tid aktiv, uavhengig av om kreftene kommer fra bensinmotoren eller den elektriske motoren. Estimert rekkevidde på denne er opptil 54 km.

SOM LILLEBROR: X2 kommer i ladbar versjon, kalt xDrive25e, på samme drivlinje som X1 xDrive25e.

Til sommeren lanseres også BMW X2 i ladbar versjon, kalt xDrive25e. Drivlinjen blir den samme som i BMW X1 xDrive25e. Det betyr en tresylindret bensinmotor på 125 hk koblet sammen med en elektrisk motor på 95 hester. Samlet effekt blir 220 hk og et dreiemoment på 385 Nm. 

Den elektriske rekkevidden blir opptil 53 km.