HELT NY: Toyota RAV4 er en helt ny bil, og egenskapene skiller seg merkbart ut fra forgjengeren.

Test: Toyota RAV4 (hybrid)

Løfter fornuften til nye høyder

Dytter du alt av argumenter rundt et nybilkjøp i 2019 ned i en trakt, så kommer det trolig en Toyota RAV4 ut i den andre enden.

Publisert Sist oppdatert

SUV-pionéren fra Toyota er muligens det tryggeste bilvalget du kan gjøre i disse turbulente tider.

Den vil styre trygt gjennom de kommende års usikkerhet rundt både avgifter og leveranser. Og interessen for en brukt firehjulsdrevet SUV av høy kvalitet vil holde seg i mange år.

Toyota RAV4 2019

75 poeng

Motor/drivverk: Firesylindret 2,5 liter bensinmotor, pluss batteri. Systemeffekt: 218 hk/222 hk. Dreiemoment 222 nm. ved 3600-5200 omdreininger. Forhjulstrekk/firehjulstrekk, trinnløs automat (CVT). Ytelser: 0-100 Km/t: 8,4/8,1 sek. Toppfart: 180 km/t. Dekkdimensjon: 225x60-18.

Komfort 7/10

Utmerket førerposisjon, gode justeringsmuligheter for ratt og sete. Merkbart større bakseteplass enn på dagens modell. Bedre utsyn skrått bakover. Klart forbedret støydemping, men igjen trekk for en masete CVT-girkasse. GPS ikke på nivå med de beste.

Design 7/10

Lite spennende, som forventet av en bil som skal likes over hele verden. Lillebror CH-R har mer særpreg. De kantede hjulbuene skaper litt karakter. Typisk asiatisk front og anonym hekk. Innvendig tradisjonelle løsninger med høy materialkvalitet.

Kjøreegenskaper 8/10

Stabil og presis, et stort løft sammenliknet med utgående modell. Bra med krefter. Selv om den trinnløse automaten verken låter eller føles sporty, så viser hastighetsmåleren at det går unna.

Miljø og forbruk 7/10

Vi målte et forbruk på 0,77 under svært aktiv testkjøring av en rekke ulike sjåfører. En Toyota-hybrid oppnår gode tall til å være en stor, tung firehjulstrekker, men taper selvsagt poeng når det kommer sammenliknbare elbiler på markedet.

Utstyr 8/10

Mye og bra. Viktig komfortutstyr som varme i rattet, varmetråder i frontrute, elektrisk bakluke og parkeringssensorer foran og bak, er standard allerede fra nest laveste av fire utstyrsnivåer.

Praktisk 8/10

Bagasjerommet på 580 liter er blant de største i klassen. Baksetet kan deles 60/40, men mangler skiluke og er ikke skyvbart (ryggen kan justeres). Generelt er det blitt litt bedre plass i alle retninger, tross nærmest identiske mål. Bedret utsyn skrått bakover.

Pris 7/10

Fra 438.400 kroner for firehjulsdrift (397.800 for tohjulsdrift). Du ender litt over en halv million for en bra utstyrt versjon av folkemodellen med firehjulsdrift. Konkurransedyktig per i dag, men prisgunstige ladbare konkurrenter er rett rundt hjørnet.

Driftskostnader 7/10

Serviceintervall på 1 år eller 15.000 km, som på utgående modell. Kostnadsbildet blir dermed forutsigbart for dagens RAV4-eiere som vil ha en ny modell. Men mye kjøring gir korte serviceintervall.

Sikkerhet 8/10

Utgående modell fikk fem av fem stjerner av euroNCAP i 2013. Mye har skjedd siden da, spesielt på førerassistanse. I tillegg til å legge seg på dagens standard på autonome hjelpesystemer, har den kollisjonsvarsel mot både syklister og fotgjengere i mørket

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et årlig verdifall på 55.000-65.000 de tre første årene. Populær bil som brukt, og spesielt i mer landlige strøk.

Og holder man avgifter og brennstoffproblematikk utenfor et øyeblikk, så er RAV4 en bil med de fleste kvaliteter nordmenn etterlyser:

SUV med firehjulsdrift, god plass og forutsigbare kostnader.

Nå er den her i femte generasjon. Lekker og kjøreglad. Det er i hvert fall slik Toyota ønsker at den skal oppfattes. Og vi kan allerede her avsløre at vi deler oppfatningen om kjøreglede. Der har det skjedd store forbedringer.

Om den er lekker derimot…

Vel.

Les også: Så mye koster egentlig bilen deg per kilometer

Eventyrlysten…?

Vi som ikke jobber i PR-divisjonen til Toyota har pleid å bruke helt andre ord om modellene. Driftsikker. Trygg. Økonomisk. Ikke noe galt i de karakteristikkene. Tvert imot – det er dette Toyotas suksess er tuftet på.

Men spesielt spennende er det ikke.

Med mindre man har en RAV4 fra før, og ønsker seg en ny. Og dem er det mange av.

Utgangspunktet for denne testen er med andre ord ganske opplagt:

Hva har nye Rav4 som den gamle ikke hadde – spesielt av design og kjøreglede?

Og har den nye eventuelt mistet noen tradisjonelle egenskaper i det Toyota kaller en transformasjon, altså en forandring, fra – sitat Toyota – «høyreist stasjonsvogn/MPV/SUV… Til en ekte, eventyrlysten SUV»?

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

SOM BAKEN: Det er ulike oppfatninger om utseende. Mange mener at den er kul I hvitt og med lakkerte skjermbuer, som her.

Identisk. Nesten…

La oss starte med det mest iøynefallende, men samtidig det mest håpløse å diskutere: Designet. For her handler det som alltid om smak og behag.

Størrelsesmessig er nykommeren nesten identisk med forgjengeren. Nesten. De små forskjellene i centimeter utgjør likevel i sum en tydelig endring, ja, transformasjon.

Hvis du synes den nye ser lavere og bredere ut, så ser du helt rett.

Men den er faktisk bare en centimeter lavere, en centimeter bredere, halvannen centimeter høyere fra bakken og opp til karosseriet og tre centimeter lenger mellom for- og bakhjul.

Ganske lite i tørre tall. I praksis en hel del. Det bakerste sidevinduet har også fått en ny knekk som strekker ut vindusflatene, i tillegg til at det faktisk også gir bedre utsyn skrått bakover.

I sum gir disse faktorene, både de faktiske og de visuelle, RAV4 en ny identitet.

Les også: Toyota letter på hydrogensløret

Ørlite vågale

Det var – selvsagt - delte oppfatninger om designet også blant oss som har testet nykommeren. Som du kan se av poengsummene, er Motor blant de litt lunkne. Med lillebror CH-R har Toyota vist at de kan være ørlite vågale.

På RAV4 er det meste av vinkler og buer og lyktearrangementer trygt innenfor alle rammer for dagens bildesign, og spesielt de vi finner hos de asiatiske produsentene. Bortsett fra en viss dristighet med de kantede skjermbuene med de avkuttede rammene

Disse er forøvrig lakkert i svart på den nest høyeste utstyrsgraden, «Style». I mer tradisjonell matt plast på de øvrige.

Men en verdensbil må bli likt på alle kontinenter. Da blir også kompromissene flere enn på for eksempel en Europa-tilpasset modell som nevnte CH-R.

RAV4 er en bil som glir litt mer anonymt inn i trafikkbildet enn vi hadde ønsket.

Innvendig er både plassen og materialkvaliteten blitt bedre. Men holder vi oss til designet i noen setninger til, så er det høyst tradisjonell layout. Rent og pent, og midtkonsollen er bred og litt eksklusiv. Men ingen fantasifulle løsninger her heller. Forgjengeren hadde faktisk et mer særpreget førermiljø da den kom i 2012.

Les også: CH-R i test – Toyota i ekstrem forvanding

Mer plass

Plassen er blitt bedre i alle retninger. De nevnte centimeterne kombinert med mer plassbesparende materialer og smartere tenkning, har først og fremst gitt bedre bagasjeplass. 580 liter er helt i tetsjiktet.

Under bagasjegulvet er det plass til fornuftig tilbehør som spylervæske og kanskje slepetau og startkabler. For å hjelpe andre, selvsagt.

Det er også blitt fire centimeter mer plass i bredden i baksetet. I tillegg er fotbrønnen blitt romsligere. Baksetet er nå bedre tilpasset langbeinte med grovere fottøy.

Fra førerposisjonen kan du glede deg over et ratt med 50 prosent mer justeringsmuligheter og et behagelig sete som etter vår oppfatning kan tilpasses alle som har kropp til å ta lappen. Førerposisjonen er utmerket. I stil med kjøreegenskapene.

For her kommer det vi aldri hadde trodd vi skulle skrive om en volummodell fra Toyota: Denne bilen setter en ny standard for kjøreglede i klassen!

Les også: Her alle SUV-testene på Motor

TRADISJONELT: Fra førerposisjon får du ingen overraskelser. Det meste virker solid og logisk, og materialkvaliteten er bra.

Elsket og hatet

Senere sammenlikningstester får vise om vi kan stå inne for det, men i skrivende øyeblikk vet vi ikke om konkurrenter med tilsvarende dynamiske egenskaper. RAV4 bygges på en ganske fersk plattform, kalt TNGA. Lavt tyngdepunkt og høy stabilitet er nøkkelord her, som på tilsvarende plattformer flest. I praksis fungerer det uansett utmerket

Bilen drar seg gjennom svinger med betraktelig større presisjon og balanse enn forgjengeren, godt hjulpet av en styring som kommuniserer det du bør vite, og filtrerer bort resten.

Toyotas CVT-girkasse er elsket og hatet. Forståelig begge deler. Ved rolig kjøring føles en RAV4 nesten som en elbil. Smidig og lydløs. Girkassa regnes også som den mest pålitelige og driftssikre av alle automatiserte varianter. Sånn sett er den som skapt for en Toyota.

Men hvis vi skal følge opp Toyotas egne ambisjoner om å tilby mer kjøreglede, så må vi også kunne kreve at girkassa kan mer enn å spare drivstoff og serviceutgifter.

Den typiske karakteren til den trinnløse girkassa – masse turtall og treg respons ved litt aktiv gassbruk – er fortsatt i høyeste grad tilstede, selv om Toyota har klart å gjøre det hele litt mer sivilsert.

Og faktisk virker den mer dempet i den firehjulsdrevne modellen enn i den tohjulsdrevne. Sporty er den uansett ikke, selv om hastighetsmåleren viser at tempoet øker omtrent som du kan forvente av 222 hester.

Les også: Dette er bilprodusentenes elektriske planer

PLASSLEDENDE: Med 580 liters bagasjerom plasserer RAV4 seg helt i teten som praktisk familiefrakter.

 

Bedre løsninger

Både nye Honda CR-V og gamle Mitsubishi Outlander, som nylig fikk en omfattende oppgradering av drivlinjen, har de samme prinsippene, men bedre løsninger i praksis.

Så spørs det selvsagt hvor mange RAV4-eiere som har planer om å leke seg med bilen. Neppe mange. Men det er Toyota, ikke Motor, som sier at den skal være kjøreglad.

Og ja, kjøreglad er den – men den gleden begrenser seg til styring, balanse og stabilitet. Ikke motor og girkasse.

Det er heller ikke mange eiere som kommer til å ta med seg bilen ut i terrenget. Men Toyota hevder at firehjulstrekket er blitt vesentlig bedre. Dreiemomentet på bakhjulene er blitt 30 prosent høyere. I tillegg skal et system sørge for at spinnende hjul bremser og sender kreftene til hjul som ikke spinner.

Toyota kaller sitt sikkerhetskonsept for «Safety sense». Dette er standard på alle modellene. I tillegg til dagens standard for autonomi, som blant annet intelligent cruisekontroll og filskiftevarsel med styreassistanse, har den kollisjonsvern som gjenkjenner syklister på dagen og fotgjengere om natten.

Utstyrsmessig får du blant annet varme i rattet, varmetråder i frontruta, elektrisk bakluke og parkeringssensorer foran og bak allerede fra nest nederste utstyrsnivå.

Les også: Tre billige firehjulstrekkere i test