MED VILJE: Skandalen som er avslørt kan, ifølge Green Car Reports, være verre enn VWs «dieselgate».

Tjener på å øke utslippene:

Ny dieselskandale rulles opp i USA

Et omfattende juks skal omfatte hundretusener av dieselbiler i USA.

Publisert Sist oppdatert

Systemene som kontrollerer skadelige utslipp er blitt nøytralisert eller fjernet på over 550.000 dieseldrevne pickuper i løpet av de siste ti årene, hevder en rapport som ble offentliggjort av New York Times onsdag.

Det skriver nettstedet Green Car Reports.

Rapporten er utarbeidet av det amerikanske direktoratet for miljøbeskyttelse (Environment Protection Agency, EPA).

Den kan leses i sin helhet her (PDF).

Storselgere

Dokumentet anslår at det er omtrent 15 prosent av amerikanske dieselbiler som opprinnelig var sertifisert med utslippskontroll, som har fått manipulert disse systemene.

Slike pickuper er blant de mest populære biltypene i USA, og tre av modellene, Ford F-serien, RAM-modellseriene og Chevrolet Silverado, har i flere tiår tronet på toppen av bestselgerlistene for biler.

TOPPSELGER: Pickupen Ford F-150 (her den nye 2021-modellen), er USAs mest solgte bil og har vært det i 43 år.

Det er dermed snakk om enorme konsekvenser for miljøet, spesielt i byer og tettsteder, når bilene modifiseres på denne måten. Rapporten anslår at det er mer enn 570.000 ekstra tonn giftige nitrogenoksider (NOx), og 5000 tonn sotpartikler som er blitt spydd ut i luften på grunn av jukset.

Tilsvarer 9 millioner pick-up-er

Ikke nok med det:

Rapporten konkluderer at «på grunn av de alvorlige overskytende NOx-utslippene, har disse lastebilene en innvirkning på luftkvaliteten som tilsvarer mer enn 9 millioner ekstra (kompatible, ikke-manipulerte) diesel-pickuper på veiene våre.»

Skadevirkningene fra jukset er i hovedsak lokal forurensning som kan true liv og helse. Verst går det utover personer med luftveisplager som KOLS eller astma, og dem som lider av hjerte/karsykdommer.

Ifølge EPA er det mulig at de negative effektene av det omfattende jukset er enda større enn fra Volkswagen-skandalen som ble kjent i 2015.

Maskin- og programvare

Metodene som benyttes for å tukle med avgassrensingen er varierte:

Fra programvare som eliminerer feilkode til motorstyringen ved for høyt utslipp, til fjerning av de mekaniske innretningene eller installasjon av maskinvare som deaktiverer EGR-systemet eller komponenter i eksosanlegget. Målet er å forbedre motorens ytelser.

Selv når man ikke tukler med systemene i seg selv, kan chiptrimming av bilene i seg selv medføre en tredobling av de skadelige utslippene, ifølge Green Car Reports.

Det er ifølge nettstedet vanlig å foreta slike modifiseringer når bilen er ca. tre år gammel, da man ikke lenger risikerer at garantien blir ugyldiggjort.

God business

Salget av systemer for å omgå utslippskontrollen er et lukrativt forretningsområde og selv om det er ulovlig å installere og bruke dem, er det ikke forbudt å bestille dem.

Metoden EPA brukte for å identifisere omfanget av fenomenet var nettopp å kartlegge den kommersielle aktiviteten, altså finne ut hvor mange som bestiller juksesystemene og hvor de befinner seg geografisk.

I en stat som California, med hyppige kontroller, ble det anslått at bare tre prosent av pickup-eierne benytter slike systemer, mens i en stat som Nord-Dakota, ble andelen estimert til 25 prosent.

Kan bli dyrt

Når loven håndheves, kan det bli snakk om en meget dyr affære for synderne. For produsenter og forhandlere kan boten for en overtredelse beløpe seg på mellom 45.000 og 450.000 kroner.