ADVARER: – Et forbud mot bensin- og dieselbiler vil åpne for massive kjøpsavgifter på elbilen, sier Camilla Ryste i NAF.
ADVARER: – Et forbud mot bensin- og dieselbiler vil åpne for massive kjøpsavgifter på elbilen, sier Camilla Ryste i NAF.

To partier vil ha bensin- og dieselforbud:

– Unødvendig og misforstått å forby dieselbiler

To norske partier, deriblant regjeringspartiet Venstre, vil forby salg av bensin- og dieselbiler fra 2025. NAF advarer mot det organisasjonen kaller en «unødvendig og misforstått miljøpolitikk».

Publisert

Sist uke varslet EU-kommisjonen om nye, strengere utslippskrav, noe som fikk organisasjonen av tyske bilprodusenter til å hevde at EU innfører et regelrett forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2025.

Norske myndigheter har foreløpig valgt kraftige elbil-insentiver fremfor forbud mot forbrenningsmotorer på nye biler, og står fast ved målsettingen om at alt nybilsalg skal være nullutslipp fra 2025.

Utkastene til arbeidsprogram for partiene for perioden 2021-2025 viser at to av miljøpartiene ønsker et regelrett forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2025.

Miljøpartiet De Grønne ønsker et forbud fra 2023, Venstre vil avslutte fossilt nybilsalg fra 2025, mens SV vil ha høyere avgifter på alle typer biler – mest på bensin og dieselbiler.

– Vi advarer mot et forbud mot å selge nye dieselbiler. Det er unødvendig og misforstått miljøpolitikk, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Passer ikke for alle

– Den viktigste årsaken er at avgiftsfordelene på elbil virker. Momsfritaket får folk med uten å bruke pisk. I 2020 er mer enn halvparten av alle nye biler elektriske. Vårt råd er å la avgiftsfordelene virke noen år til, så unngår man hele debatten om økte avgifter og forbud. Hvis politikerne lar dagens avgiftsfordeler virke, vil mer enn 90 prosent av de nye bilene være elektriske i 2025, ifølge beregninger fra Transportøkonomisk institutt (TØI), sier Ryste.

NAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.

– Forbys dieselbilen før dette vil bare nybilsalget bremse opp. Det er ikke bra, verken for trafikksikkerhet eller miljø, sier Ryste.

Advarer mot elbilmoms

NAFs har flere ganger advart om at innføring av elbilmoms vil føre til høyere bilavgifter rund baut.

I dag gir bilavgiftene staten inntekter på over 40 milliarder kroner i året, og NAF tror et forbud mot salg av bensin- og dieselbiler vil føre til en avgiftseksplosjon for elbilene.

– Vi frykter at et forbud mot bensin- og dieselbiler vil åpne portene for massive kjøpsavgifter på elbilen. Resultatet for forbrukerne er at det blir langt dyrere å skaffe seg en ny og mer trafikksikker bil, sier Camilla Ryste.

Gammelt vedtak

Venstre har formulert seg slik i sitt programutkast: «Vi er i ferd med å skape et bærekraftig fornybart personbilmarked. Derfor vil vi avslutte fossilt nybilsalg fra 2025. Dette gir markedet god tid og forutsigbarhet til å omstille seg».

Partiets landsmøte vedtok allerede i 2009 et forbud mot salg av fossildrevne biler, den gang gjeldende fra 2015.

Powered by Labrador CMS