LINJELEKKER: Renault Captur kommer nå i ladbar versjon.

Captur blir ladehybrid:

Endelig får Renault noe mer enn Zoe

Du må lete side opp og side ned på registreringsstatistikken for å finne neste Renault etter elektriske Zoe. Denne ladehybriden kan gjøre jobben enklere.

Publisert

Den helelektriske veteranen Zoe var ved utgangen av september, Norges 10. mest solgte bil i år, med 2021 eksemplarer.

115 plasser lenger ned finner vi Renault Captur, registrert i stusselige 70 eksemplarer.

Men med Captur som ladbar hybrid ser vi gode muligheter for at avstanden kan reduseres.

I løpet av kort tid vil også litt mindre Clio, samt Megane, komme med samme teknologi.

65 km rekkevidde

Den består i korte trekk av dette:

  • Motor med 160 hester.
  • 9,8 kWh batteri.
  • 65 km. elektrisk rekkevidde.
  • Fullading på tre timer.
NYTT DESIGN: Også bakfra ser vi at Renault designer biler mange av oss gjerne hadde sett flere av i trafikken.

Kompetansen på denne type elektrifisering er ivaretatt av bilindustrien kanskje sterkeste trio på feltet:

Alliansen av Renault, Nissan og Mitsubishi. Altså de som har produsert norgessuksessene Leaf, Outlander og Zoe.

Den ladbare versjonen selges kun i utstyrsversjonen «Intens» til 349.900 kroner.

Hengermulighet

Da får du blant annet et nytt interiør med «flytende» midtkonsoll, tre ulike kjøreinnstillinger, 10,2-toms digitalt førerdisplay og 9,3-toms berøringsskjerm med navigasjon og speiling av smarttelefon, Android auto og Apple carplay, og 19 fargekombinasjoner.

Den kan også trekke henger på 750 kilo.

De ekstra komponentene knyttet til ladehybridteknologien, tar en del plass. Det ser vi også her.

NYTT INTERIØR: Instrumentpanelet preges av to store skjermer og en «flytende» midtkonsoll.

Mindre bagasje

Maksimalt bagasjevolum i Captur hybrid er 379 liter. Da er de fleksible baksetene skjøvet 16 centimeter framover – og lite egnet for voksne.

Tilsvarende volum i en vanlig bensinmodell, er 536 liter.

Det første er på størrelse med en Golf – det andre noen få melkeflasker dårligere enn den største stasjonsvognen til Volvo. Altså betydelig forskjell.

Men forskjellen på registreringstatistikken er nok viktigere.