Nå kommer en ny innstegsvariant av DS 7 Crossback E-Tense. En bensinmotor med 180 hestekrefter er koblet sammen med en elektrisk motor med 110 hestekrefter og batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt.
Maksimal effekt er 225 hester (300 hk for versjonen med firehjulsdrift), og dreiemomentet er 360 Nm. Bilen starter alltid i elektrisk modus og kan kjøres fullelektrisk i alle tillatte hastigheter i Norge.
Batteriet, som ligger under baksetene, har en kapasitet 13,2 kWt.
55 km på strøm
Det skal gi en elektrisk rekkevidde på 55 km.
I tillegg til å lades ved bremsing og ved å gå av gassen, kan batteriet også lades med motoren ved hjelp av en funksjon som heter e-Save. Denne gjør det mulig for føreren å velge mellom å lade/beholde en rekkevidde på 10 eller 20 kilometer, eller å fylle batteriet helt opp.
Modellen som lanseres i Norge har et oppgitt CO2-utslipp på 32 g/km, som tilsvarer 0,14 l/mil. (Å oppnå slike tall fordrer naturlig nok i realiteten at man lader regelmessig og i hovedsak kjører relativt korte avstander, som ved jobbpendling). Lading og forvarming av kupé styres fra skjermen i bilen eller fra en DS-app.
Annonse
«Alt» av utstyr som standard
Denne versjonen kommer til Norge med det høyeste utstyrsnivået, «Grand Chic», noe som betyr at hele listen er med i prisen, inkludert visstnok selvkjøring på nivå 2 .
Prisen på 530.000 kroner gjør den selvsagt ikke direkte billig, men den inkluderer altså ganske mye som på en bil til for eksempel litt over 400.000 ville vært ekstrautstyr og gjort den like dyr.
Den har eksempelvis en 12,3-tommers skjerm i midtkonsollen med navigasjon, fullt skinninteriør, elektrisk justerbare forseter med minne, elektrisk justerbar bakseterygg, fjæring som «skanner» veien foran bilen og tilpasser seg forholdene, laminerte sideruter, takrelinger, LED frontlys med fem lysmodus som justerer seg automatisk, naturligvis en rekke kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer, og 19-tommers felger.