KAN KUTTE: Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier flere elbiler kan gjøre bygging av tunneler billigere.

Sparer på ventilasjon:

Flere elbiler kan gjøre bygging av tunneler billigere

Flere elbiler kan gjøre bygging av tunneler billigere. Blant annet kan 300 millioner kroner kuttes i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i Rogfast-tunnelen.

Publisert

Hvis regjeringen når sin målsetting om at alle nye biler som blir solgt i 2025 skal være nullutslippsbiler, kan det gjøre bygging av tunneler billigere.

Med de utslippsreduksjonene det vil gi, kan Statens vegvesen kutte 300 millioner kroner i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i den nye Rogfast-tunnelen, opplyser samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Med mindre utslepp fra biler trenger vi mindre ventilasjon enn tidligere, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), som understreker at det ikke vil gå utover brannsikkerheten i Rogfast.

– Det er spesielt viktig for en så lang tunnel. Samtidig håper vi at reduksjonen i utslipp fra bilene kan føre til kutt i andre tunnelen i framtiden, sier samferdselsministeren.

Rogfast skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet. Kostnadsrammen er satt til 24,8 milliarder kroner.

(©NTB)