<b>DIESEL VS ELBIL:</b> Mercedes C-klasse mot Tesla Model 3 i ny klimakamp.
DIESEL VS ELBIL: Mercedes C-klasse mot Tesla Model 3 i ny klimakamp.

Ny forskning om klimaregnskap:

Knuser elbil-myte i ny forskningsrapport

Nederlandske forskere sammenlikner klimaregnskapet mellom Tesla Model 3 og Mercedes C-klasse. Og konklusjonen levner ingen tvil, mener de.

Publisert Sist oppdatert

Forskerne slår fast elbiler er renere enn biler med forbrenningsmotor. Det skriver det tyske nyhetsmagasinet der Spiegel om den ferske forskningsrapporten fra det tekniske universitetet i Eindhoven.

Den er bestilt av regjeringsgruppen til partiet De grønne i Tyskland, men den er også blitt verifisert av et uavhengig sveitsisk forskningsinstitutt.

Forskerne har tatt for seg en Tesla Model 3 og en dieselmotorisert Mercedes-Benz C-klasse.

Oppdatert informasjon

Det er – ikke tilfeldig – de samme to bilmodellene som tidligere ble brukt i en kontroversiell studie publisert av IFO-instituttet, der det ble hevdet at dieselbilen slapp ut mindre CO2 gjennom sitt livsløp enn elbilen.

Den nye studien har fordelen av å ha kunnet benytte de nyeste data om energimiksen i de ulike landene, samt nyere oppgaver om CO2-utslipp fra produksjonen av bilene, battteripakkene og drivstoffet.

Det er særlig produksjonen av batterier til elbiler som skal ha blitt vesentlig renere de siste årene.

Christian Bauer, den sveitsiske forskeren som har verifisert forskningsrapporten, hadde innsigelser på studiens evaluering av CO2-utslipp per kWt man lader elbilen med.

Han konkluderer likevel med at det ikke levnes tvil om at elbilen er betydelig mer klimavennlig gjennom sitt livsløp.

«Skitnere» å produsere

Studien bekrefter tidligere kunnskap om at produksjonen av en elbil fører til betydelig høyere CO2-utslipp en produksjonen av en dieselbil i tilsvarende størrelseskategori.

Med basis i de nyeste tilgjengelige data om europeisk energimiks, hevder den imidlertid at CO2-utslippene fra henholdsvis dieselproduksjon- og forbrenning for Mercedesen og strømproduksjon for Teslaen, veier opp for dette – og det på et tidligere tidspunkt enn man til nå har antatt.

Dessuten har man ny kunnskap om batterienes levetid. Denne evalueres nå til 250.000 kilometer, mot 150.000 i IFO-studien.

Når krysningspunktet tidligere

Allerede etter 30.000 kjørte kilometer vil Teslaen ha nådd det punktet der den har kompensert for det høyere CO2-utslippet ved produksjon, hevder studien fra Eindhoven-universitetet.

Studien foretar også en sammenligning mellom livsløpsutslippene til en VW e-Golf og hybridbilen Toyota Prius. I det tilfellet kommer elbilen enda bedre ut av regnskapet.

Christian Bauer konkluderer med at rapporten er transparent og at den tydelig viser at elbiler kommer bedre fra det klimamessig i et totalperspektiv.

To unntak, riktignok:

Polen og Estland, der elektrisitetsproduksjonen er betydelig mer skitten enn i noe annet EU-land.

– Men det er åpenbart vanskelig å få ut av folks hoder myten om at batterikjøretøyer er mer skadelige for miljøet enn forbrenningsmotorer, sier Bauer til Der Spiegel.