NÆRMERE GRENSEN: CO2-utslipp på Europas biler ligger stadig langt over EU-grensen på 95 g/km fra 202.

Store merker ligger dårlig an:

CO2-utslippene øker blant Europas bilprodusenter

Det brenner et blått lys for flere av de store bilprodusentene i deres anstrengelser for å komme seg under EUs utslippskrav.

Publisert

Europeiske myndigheter truer bilprodusentene med gigantbøter dersom de ikke får ned CO2-utslippet på nye biler til 95 g/km neste år. I første halvår i 2020 var gjennomsnittet dramatisk mye høyere for flere av de store produsentene.

Tall fra analysebyrået JATO viser følgende tall i første halvår 2020:

  • Mercedes-Benz 141,9 g/km (139,6 i 2019)
  • Volvo 132,1 g/km (130,0 i 2019)
  • Audi 129,5 g/km (127,6 i 2019)
  • BMW 128,2 g/km (128,9 i 2019)
  • Toyota 97,5 g/km (99,9 i 2019)

Det japanske storkonsernet har lenge annonsert at de har kurs for å komme under EU-kravet, BMW har en reduksjon fra 2019, men for de tre andre er det feil utvikling for tall som er altfor høye.

1-2-3

I følge JATO er det tre ting som kan hjelpe bilprodusentene under 95-grensen:

Lettere biler, færre SUV-er og flere elbiler.

Men markedet har så langt bedt om større biler, flere SUV-er og veldig mange bensinbiler.

I en oppstilling JATO har gjort over andelen elektrifiserte biler av totalsalget i Europa i første halvår, er det bare fem produsenter som er over 50 prosent elektrifisert :

Tesla, Smart, Lexus, Toyota og Suzuki.

Det betyr, som man skjønner, at både ladehybrider og tradisjonelle hybrider teller som elbiler i JATOs regnestykke.

Et stykke igjen

For Volkswagen-konsernet, Europas største produsent, er el-andelen under fem prosent for Skoda og Seat, sju prosent for Volkswagen og såvidt over 10 prosent for Audi.

Lurer du hvorfor de er spent på salget av Skoda Enyaq og VW ID.3?