SMÅ ENDRINGER: Du skal være Mercedes-entusiast for å se endringene på den fornyede C-klasse. Heldigvis, vil mange si.

Omfattende facelift av Mercedes bestselger:

Ikke lett å C det

Mercedes-stjerne i margen til deg som kan se endringene som er gjort på konsernets mest solgte bil. Men faktisk er halvparten av bilens komponenter skiftet eller forbedret.

Publisert Sist oppdatert

Mange rynket på nesa da Mercedes for over 35 år siden lanserte modellen 190, i dag kjent som C-klasse. Tilnavnet «Baby-Benz» fortalte det meste: En liten Mercedes den gang, metervis unna segmentet man forbandt med merket.

Og slett ikke et etterlengtet barn i den mer konservative delen av familien.

I dag kan man smile av historien. Ikke bare kryr det av langt mindre og svært suksessrike Mercedes-modeller på veiene. «Baby-Benz» har med årene blitt Mercedes’ mest solgte modell, og representerer 20 prosent av totalvolumet.

Kanskje ruller bil nummer 10 millioner ut av fabrikklokalene allerede på tampen av året.

Les også: Her er elbilstrøm dyrere enn diesel

NYE ELEMENTER: Rattet er nytt og medieskjermen større. I tillegg kommer noen nye farger på panelene.

Hvis du har gjort deg fortjent til stjerne i margen, så bør du kanskje ha sett noen eksteriørmessige detaljer i grill, støtfanger og lyktedesign – selv om dette ligger på entusiastnivå. Innvendig er det litt mer synlig: Nytt ratt, større medieskjerm – og muligheter for heldigitalt instrumentpanel.

De største nyhetene ligger nok likevel gjemt under panser og i teknologi. Bra, mener mange av oss som synes C-klasse er en svært velskapt bil. Og kanskje er den mest norgesvennlige varianten – stasjonsvogna – den fineste av dem alle.

Med fornyede C-klasse kommer også en splitter ny bensinmotor: En 4-sylindret 1,5 liters såkalt mildhybrid erstatter den gamle toliteren. Effekten er den samme: 184 hk. Men i akselerasjonsfasen vil en boost-funksjon gi deg 16 hk og 160 Nm ekstra.

Ved begrenset kraftbehov, kan motoren gå inn i «seilemodus», der motoren slås av og forbruket naturligvis reduseres.

Les også: Motor har testet veikroer Norge rundt – sjekk de beste!

På dieselfronten får C-klasse motoren som er kjent fra storebror E-klassen: Den har 194 hester og et ganske realistisk oppgitt forbruk på 0,44 liter på mila.

RÅ: AMG C 43 har fått flere hester, og er like rå som rød coupe som en mer diskret stasjonsvogn.

Og for de spesielt interesserte:

V6-motoren i AMG C 43 har fått 23 flere hester. 390 totalt. Motor fikk teste denne under en lansering i Luxemburg nylig, og kan fortelle om en bil like herlig og heftig som frustrerende meningsløs under norske hastighetsbegrensninger.

Her hjemme er vi naturligvis opptatt av graden av elektrifisering. Tredje generasjon plug-in hybrider er på gang, men i første omgang – det vil si i løpet av året – er det S-klass og E-klasse som får denne drivlinjen.

C-Klasse-hybridene kommer neste år.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Ambisjonen til Mercedes er at alle segmenter skal være elektrifisert og telle omkring 50 modeller innen 2022. Den svært interessante SUV’en EQC kommer allerede rundt årsskiftet, og blir den første helelektriske satsingen, hvis vi ser bort fra det litt halvhjertede forsøket med B-klass Electric.

SOLFAKTOR: Denne bilen hadde kledd mai 2018 på Østlandet, men fungerer også bra som helårsbil med taket oppe.

C-klasse har også fått de aktive assistansesystemene fra S-Klasse. Radar, kamera og ultrasoniske sensorer hjelper føreren med å holde sikker avstand i både køkjøring og på motorvei.

Hastigheten justeres også automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata.

Et omfattende lyktearrangement, kalt Multibeam LED Ultra Range, kan skimtes som en nyhet bak lykteglassene. I disse sitter 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og tilpasser seg omgivelsene.

Når fjernlysene er aktivert, og det ikke er møtende trafikk, produserer lyktene den maksimalt lovlige lysintensiteten.

Les også: Skal bruke 90 milliarder på e-Mercedes

– Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Han mener de mest Norgesvennlige modellene vil være stasjonsvognsutgavene med de to minste motorene med henholdsvis bensin og diesel – og firehjulsdrift.

De introduseres med priser og utstyrspakker som gjør at man får en solid utstyrt versjon med blant annet LED-lys og digital cockpit til under 600.000 kroner.